Huomioikaa nyt hyvät ihmiset etteivät nämä BJ:mme ole (kai) mitään katuautoja joilla on loputon määrä ajoviimaa käytettävissä esim. scoop-tyylisiin konepeltijäähdyttimiin. Maastossa hitaasti möyriessä voi helposti käydä niin, että moottorin jäähdyttimen lämmittämä ilma nouseekin tuon intercoolerin kautta ylös, ja hetkessä intercooleri onkin interwarmeri.
Jos cooleri oli tosiaan noin iso, suosittelisin vaikka sen pienennyttämistä tai pienemmän hankkimista, ja sitten jäähdyttimen siirtoa taaksepäin, konehuonehan on alunperin tehty kaksi pyttyä pidemmälle koneelle - potkurin ja syylarin välissä on tilaa vaikka muille jakaa - ja laittaa se intercooleri etummaiseksi. Jos saat järkeiltyä kummin päin neste kiertää jäähdyttimessä, niin kannattaa yrittää laittaa se intercooleri niin päin, että ensin lämpiävä putki on päinvastaisella puolella jäähdyttimen lämpimästä päästä. Näin kuumat paikat eivät joudu päällekkäin ja lämpöjen kanssa ei ehkä tule niin isoja ongelmia.
Jäähdyttimessä pitäisi kuitenkin olla kapasiteettia toimia helteelläkin, joten jos koneen lämmöt alkavat turbotuksen seurauksena nousta, ei minusta Toyotan 245 euron hinta uudesta BJ:n jäähdyttimestä ole kovin paha.
|