Kannattaa olla neuvottelevalla asenteella liikenteessä, varsinkin jos rekisteriote ei vastaa 1:1 kokoonpanoa...
(siis jos esim. jarrut, moottori taikka renkaat ei ole "lailliset-" niin vakuutuskorvaus voi olla alennuksessa, siis osa-, taikka pahimmassa tapauksessa koko syyllisyys/korvaus voi heittää kuperkeikkaa)
Minustakin tuo kertakorvaus lienee paras vaihtoehto, Siis ota muutama satanen-tonni/pari kertakorvausta, Ja nimenomaan noista peltivaurioista. (siis auto jatkaa rekisterikilpien välissä kohti seuraavaa vuosikatsastusta)
Jos vaadit korvausta rungon vääntymisestä, niin silloin on riski, että kilvet lähtee, ja saa takaisin vasta, kun on mittauspöytäkirja, ja pahimmillaan vielä muutakin selitettävää.
Siis itse törmäsin hiljattain yhteen 2000 luvun henkilöautoon, ja se oli ostettavissa, mutta vakuutusyhtiön päätös oli kesken. Siis auto oli saanut muutaman pienen pusun, mitään fataalia ei ollut rikki, esim airbäg:it olivat
ehjät, samoin kuin turvavyön kiristimetkin varmaan.
Auton korjaus olisi maksanut vakuutusyhtiön mukaan n. 3-4000e
Ja auton arvo oli 3500-4000e, siis saman kuin kaikki muutkin "paskat" vaikka oli ns. uniikki yksilö, huolto/korjaus kuitteja oli aika paljon, mm. renkaat, iskarit, jouset ja jarrut hiljattain.... vakuutustarkastaja oli todennut, että eihän se olisi joutunut kolariin, jos se ei olisi ajokunnossa

Lopputulos tuosta riitelemisestä oli se, että vakuutusyhtiö maksoi pienen? kertakorvauksen, mutta katsastukseen korista piti esittää mittauspöytäkirja ja jotain muuta, olikohan korjaukset selitettynä/viimmesitelemättömänä, ja olikohan vielä korjauksen suorittaja???? Ja kaikista osista piti olla kuitit/alkuperätodistukset tms.
-> auto jäi ostamatta

Siis auto jatkaa matkaansa tuhansien muiden "Aave autojen" hiljaisessa tilastossa. P.S Milloinhan suomessa on rekisterissä enemmän autoja kuin suomessa on asukkaita?