Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nispe
Jees, lienenköhän ymmärtänyt nyt oikein. Eli siis Quadra-Drive WJ:ssä on sama "jakolaatikko" kuin Quadra-Trac 2, eli kummassakin on tuollainen progressiivinen lukko etuvedon kytkemiseen?
Quadra-Drivessä on sitten lisäksi myös lukot etu- ja taka-akselilla, joita Quadra-Tracissa ei ole?
|
Juuri näin. Muistaakseni Quadra-trac 2- vekottimissa voi olla myös taka-akselilla varilok (varustetasosta riippuen joko optiona tai vakiona), kitkalukkoa taasen on ilmeisesti ollut saatavilla vain 242- jakoaskin yhteydessä. Tosin tässä voi taas olla eroa Euro- ja US- mallien välillä, tuntuu ettei mistään oikein saa varmaa tietoa mitä Grazin tehtaalla autoihin on tungettu.. välillä tuntuu, että sitä mitä on ollut liikaa on käytetty pois kuljeksimasta
Lainaus:
Onko tuo progressiivinen lukko samalla periaatteella toimiva kuin perissä olevat Vari-Lokit? Onko noiden Vari-Lokin/progressiivisen lukon toimintaperiaate samaa tyyppiä kuin esim visco-kytkimessä, vai miten nuo toimii?
|
Toimintaperiaate ei ole ihan sama, mutta perustuu kyllä pyörintänopeuseroihin ja niiden tasaamiseen. Eli siis WJ:ssä on progressiivinen kytkin joka kiristyy hydraulipaineella ja on "avoin" järjestelmä (käyttää samaa lientä mitä on akselissa/ jakolaatikossa) kun on pyörintänopeuseroa. Viskossa taas viskoyksikössä oma aineensa (suljettu systeemi) ja siellä ei ole mitään fyysistä kytkintä, vaan on vain hirveä kasa lamellilevyjä ja ainetta jonka viskositeetti muuttuu lämmön mukaan.