-80 luvun japsien sähköistä kokemusta yleisellä tasolla, Pajerosta vain kone/laatikkorempoista....
Siis noissa -80 luvun japseissa on ajovalot, ainakin joissain, toteutettu niin, että valokatkaisimelta menee sähkö tuonne H4-polttimon yhteiselle liittimelle, ja sitten valonvaihtimella maadoitetaan joko lyhyen taikka pitkän valon liitin, siis kummat halutaan palavan.
-> minä ottaisin molemmista ajovaloista H4 polttimen liittimen irti, ja kokeilisin vieläkö kello pimenee/nollaantuu kun valot laittaa päälle kytkimestä (siis liittimet irti, valoja ei tule)
Jos kello toimii ok, niin tämä viittaisi siihen, että joku maadoitus johtosarjasta koriin on huono.
Taikka sähköä ei tule, huonosta kontaktista tms. johtuen hyttiin asti.
Ja se, että kummasta alkasin hakemaan vikaa, selviää sillä, että pistä H4 lamppuihin liittimet paikoilleen ja mittaa jännitteet liittimestä, kellolta ja sulakerasiasta, että kumpi sieltä puuttuu, maa vai +12v. (ja se mittarin mittausjohdon toinen pää akun napaan)
p.s siellä akun +navan kengän ja johtosarjan välissä vois olla ns. sulakejohto, semmoinen n.10cm pitkä kumipäällystäinen johdonpötkä liittimein välissä.
|