Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN
eikös palotapahtuman puhtauteen vaikuta myös se sumun koostumus? jos tulee liriliri, niin vaikka happea tulisi paineella palotilaan, se ei syty yhtä herkästi, kun että se koostumus olisi hienojakoista? jos neste on nestemäisenä, niin sen sitoutuminen happeen on hitaampaa, kuin, että se on sumuna? syytän kemian ja fysiikan opettajiani jos oon väärässä.. 
|
Tottakai koostumus vaikuttaa.. mitä pienemmät pisarat, sitä enemmän palavaa pinta- alaa -> sitä paremmin/ nopeammin palaa. Ei kai valmistajat huvikseen tee nelireikäisiä suuttimia, jos niistä ei olisi mitään hyötyä

Eli siis teoriatasolla yksireikäisten suuttimien sylinteriin tuuttaamasta polttoaineesta pieni osa saattaa jäädä palamatta (pitäisi näkyä ainakin päästöissä), tai toisaalta palotapahtuma voi kestää pidempään, jolloin siis voima tulee ikäänkuin hitaammin.
Käytännössä tilanne varmaan on se, että menovesi palaa orkkissuuttimillakin aikalailla kokonaan, koska näissä vehkeissä pääosin on aina erittäin hyvät päästöt. Se, että nelireikäisillä suuttimilla kaasuun vastaavuus paranee ja tyhjäkäynti tasoittuu voi johtua juuri tuosta paremman bensasumun nopeammasta palamisesta. Tämä toki on puhdasta spekulaatiota, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta.
Kuitenkin niin kauan kun kaikki pyttyyn syötetty polttoaine palaa, ja ilman- ja polttoaineen määrien suhde pysyy samana, ja eri suuttimilla syötetään joka tilanteessa sama määrä menovettä, ei koneen teho voi mitenkään parantua.