Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN
lähinnä kai se heräävyys ja jopa polttoaineen säästö on se juttu, miksi noita vaihdellaan.. sama määrähän sitä bensaa menee grammamääräsesti koneeseen ja jos bensan määrä ei muutu, ei oikein voi muuttua tehotkaan 
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska
Jos syötetyn bensan määrä ei muutu, miten polttoainetta voi säästyä?
|
Minähän en näistä mitään oikeesti tiedä, mutta tämän verran oon ymmärtänyt
Näissä ruiskukoneissa anturit antaa PCM:lle tietoa, josta se laskee arvion ilmamäärästä perustuen termodynamiikan lakeihin: jos lämpötila (IAT) kasvaa tai paine (MAP) pienenee, on ilma harvempaa ja imusarjasta tulee läpi vähemmän happimolekyylejä per aikayksikkö. Kaasuläpän asento (TPS) ja koneen kierrosluku kertoo jollakin etukäteen ohjelmoidulla mallilla paljon ainetta virtaa sisään. Kampiakselin asennosta voisi laskea palotilan tilavuuden tiettynä hetkenä mutta näin hienoa tekniikka ei ole. Kampi- ja nokka-akselien asennoista PCM kuitenkin päättelee kierrosluvun ja sen mihin pyttyyn kuuluu annostella bensaa tai kipinää. Suuttimia PCM ohjaa pitämällä niitä auki laskemansa ajan jolloin vakiopaineella bensamolekyylejä menee ennalta päätelty määrä aikayksikössä. Lopuksi vielä PCM lukee lambdalta koneesta läpi virranneen hapen määrää suhteessa ulkoilmaan ja koettaa säätää sen mukaan ilma-bensa suhteen (AFR) optimaaliseksi (huomioiden kaasun asennon), oisko lambda=1.0 vastaava AFR luokkaa 14.7 näin bensakoneessa (RE85:lla taas jotain 9.8) - tämänkin se tekee säätämällä suuttimien aukioloaikaa.
Lisää tehoa ja pienempi kulutus saadaan kun
- palotapahtuma on puhtaampi (tulpat, puola, kannet/palotilan muoto, sytytyksen ajoitus)
Lisää tehoa ja suurempi (maksimi)kulutus tulee kun
- pyttyyn menee enemmän happea (tilavuus: imusarja, kannen kanavat, venttiilit, nokka, pakosarjat ei rajoita virtausta, ahtaminen; lämpötila: välijäähy, FIBK, nitro, vesi; polttoaineen mukana: nitro, etanoli) ja PCM pitää suuttimia auki tarpeeksi kauan (ohjelmointi, suuttimien vaihtaminen isompiin).
- pyttyyn menee hieman enemmän bensaa kuin suhteessa happea = pienempi AFR ja lambda-arvo (ohjelmointi, erilaiset PCM liittimiin tulevat lisäkikkareet)
Pienempi kulutus ja pienempi teho
- pyttyyn menee hieman vähemmän bensaa kuin suhteessa happea = suurempi AFR ja lambda-arvo
- rajoitetaan sisääntulevan hapen määrää tavalla jos toisella