Tuolla veipuukissa on käynyt keskustelu kovana ja suurin pinnalla oleva huolenaihe tuntuu olevan se järkyttävän kallis kypärä.Onhan se kallis jos kalliin ostaa, bilteman mopokypärä taas maksaa sen parikymppia joka myöskin riittää Officrossiin, saattaan jollain olla mp kypärä jo valmiina kotona, säännöthän eivät edellytä hyväksyttyä autourheilu kypärää. Se taas on jokaisen oma asia minkä arvoiseksi jokainen arvioi sen suojaamisen kohteen. Parinkympin päätä on hyvä suojella parinkympin kypärällä, itse arvioin oman pään ihan 109 € arvoiseksi ja ostin hyväksytyn kypärän
Toinen pelko mikä vallitsee on se että AKK kaappaa joka ikisen krossikisan mustan varjonsa alle, mutta kyllähän kuka vaan saa kisan järjestää eikä se AKK-mörökölli sinne kisapaikalle tule ellei sitä kutsuta!
Minä en näistä paperi ja byrokraattisista puuhista ymmärrä mitään, mutta jos ajatellaan se pahin mahdollinen tapaus eli: Kilpailija X ajaa alamäkeen lujaa ja samalla vierellä ohitusta yrittävä kilpailija Y osuu kantoon ja tönäisee samalla X:ää joka menettää ajoneuvon hallinnan ja kilpuri kierii katsomoon ja lapsiperhe jää alle. Tällaisessa tilanteessa en haluaisi olla järjestävän porukan joukossa kun liikennevakuutus yhtiö alkaa etsimään korvauksesta vapauttavaa syyllistä turmalle. Ja nehän etsivät... Sitten kovasti mietitään ja vedetään pitkää tikkua kuka se kilpailun johtaja oikein nyt sitten on. Akk kisan tapauksessa se vastuullinen taho on... AKK. Siellä on vastuuvakuutukset ja juristit juuri näihin skenaariohin ajateltuna.
Säännöt: Olisi hyvä että olisi koko maan kattavat turvallisuus painotteiset säännöt jolloin kilpailijat tietäisivät etukäteen että heidän sääntöjen mukaan rakennetut autot kelpaavat suoraan kaikkii krossikisoihin muutaman vuoden. Nämä nyt julkaistut säännöt ovat ilmeisesti sen takia lähes suorat suomennokset Virostä jotta Suomeen tehdyllä autolla voi menna suoraan Viron Cupiin tai Virolaiset voivat tulla tänne ajamaan. Näissä suomennoksissa on ehkä jotain korjattavaa vielä mutta ajatuksella luettuina suurimmat muutokset tämän hetkisiin kilpureihin ovat varmaan takavalot ja lokasuojan levikkeet. Ei vaadi montaa talli-iltaa.
Krossi on varmasti nouseva laji ja lisää kalustoa ja kilpailuja ja näyttävyyttä tulee koko ajan. Pidetään laji mukavana, vauhdikkaana harrastuksena ilman turhaa keskinäistä tappelua, se on paras keino tuhota laji. Ei pelkkä AKK:n läsnäolo lajia tapa.
Ja kuten sanottu, jokainen järjestää kisansa omalla tavalla oli siinä järjestöjä taustalla tai ei, se on täysin jokaisen oma valinta.
Meidän ja Muulin osalta tämä kausi on varmaan vähän hiljaisempi, mutta Luumäelle ja Worryyn tullaan aivan varmasti!