Uusi G:n omistaja ilmoittautuu....tuli viikonloppuna haettua pohjoisesta tommonen -90 300td G. Tuosta olis pikkuhiljaa tarkoitus jalostella oman maun mukaista käyttöautoa. Nuo alla olevat 295/75/16 All Terrainit vanteineen olis tarkoitus myydä pois kun tulevat hiukan turhan ulos ja raapivat kaariin jo parkkipaikalla käännellessä. Auton mukana tuli g:n orkkis alut jotka ajattelin ruuvailla alle ja katella niille vähän järkevämpää rengastusta. Nuo kylkiputket on lähtölistalla myös.
Tekniikkana tuossa on siis om603 3,0l turbo johon on joskus laiteltu ihan siististi vesicooleri....kone toimii mukavasti ja itelle mb perustekniikka onkin tuttua jo entuudestaan. Laatikko tuossa vaan tuntuu ottavan "kii" vasta melko ylhäällä. Liikkellelähdöissä kaasua saa antaa reippasti ja maantielläkin kierrokset nousee aikalailla kruisailuvauhdista kiihdyttäessä, ylämäkeen ajaessa tai ohittamaan lähtiessä (vaikka loota ei vaihda pienemmälle) ennen kun auto alkaa kiihtyä kunnolla. Luistaako noissa vaan turbiini noin paljon? Mulla ei ole noista perinteisen mallin mb automaateista aiempaa kokemusta, miten muiden autoissa noi laatikot käyttäytyvät? Öljyjä tuohon toosaan on kuulemma vaihdettu viime vuonna.
Ainetta tuo tuntui maantiellä rauhallisesti ajellen vievän n. 13l satkulla mikä lienee tuon kokoiselle ja painoiselle autolle tuollaisella rengastuksella ihan ok lukema. Auton takapäässä veto päällä joku viheltää tietyissä vauhdeissa kevyesti....saas nähdä kuuluuko perästä. Täytyy tutkailla autoa viikonloppuna vähän paremmin: ryömiä alla, nitkutella alustan osat ja pyörät läpi ja haistella vähän muutenkin mahdollisia tulossa olevia remontteja ja tuota vaihteiston tyyppiä jne....