Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso
Tuota tuota... ilmamäärän mukaanhan se sitä soppaa annostelee, jonka se laskee alipaineiden ja kierrosluvun (ja lämpötilojen yms) mukaan kun tossa ei kerran ilmamassamittaria ole. Eli vaikka se luulis että kaasu on vain 75% pinnaa, niin paikaltaan sen pitäis lähtee lähes täydellä kiukulla, ehkä loota vaihtelis vähän aikaisemmin vaihteita. Eihän se 75% kaasun asento kurista ilmavirtaa kuin ehkä ihan huippukierrosten tuntumassa. Yleensä kaasuläppä on reilustikkin ylimitoitettu. Ja jos tossa kerran aukeaa se läppä oikeasti, niin kyllähän se ilmaa saa. Kokeileppa mitä tahansa ehjää bensa autoa, ei todellakaan tarvitse 100% kaasua kiertääkseen rajottajalle.
Kaasun asentoa ja sen muutoksia hyödynnetään esim kiihdytys rikastuksiin yms. Mutta laskennallisen ilmamäärän mukaan tommonen ruisku soppaa annostelee, ei pelkän kaasun asennon. Ei se muuten toimis ikinä vähäpäästöisenä.
|
Kyllä toki näinkin, paitsi tietysti vaihde päällä ollessa ainakin automaatti tarvitsee aikalailla täyskaasun että rajoittajalle asti menee

PCM kyllä huomioi TPS:n asennonkin ja jos se antaa liian pieniä arvoja niin kone ei toimi oikein osakaasullakaan - eikä toimi laatikkokaan. Minulla on tässä ollut viallinen TPS jonka vaihdoin, ja sen ollessa rikki kaikensorttista outoutta oli havaittavissa. Ei toki tasakaasulla, mutta muuten monella tapaa. Tosin ei silloinkaan mitään varsinaista tehonpuutetta ollut..
Sitä en tiedä tarkkaan millä kaikella tavalla tuo TPS vaikuttaa, pitäisi lukaista factory service manualia moottorinohjauksen osalta enemmän. Toki moottorinohjaus pääasiassa nimenomaan tuon ilmamäärän mukaan annostelee menoveden, eli nuuskii MAP:ia, imuilman lämpöä, + kaikki muut parametrit.

Sen kyllä tiesin että kaasuläpän asento ei ole mikään primäärinen ruiskunohjaus, vaan yksi parametreistä mitä PCM nuuskii