Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
No jääny vaan mielikuva että nuo ydintäytelangat ne vasta roiskuukin ja sitä ehkäistäksein tuli mieleen.
Toiselta puolen Atlanttia löytyy 0.9 mm täytelankaa jota tarkoitus hitsuutella hiilarilla ai seoskaasulla: http://m.weldingwire.com/catsubcat/c...CSC1&rewrite=Y
Toi vois olla sopiva kompromissi kun on toi rosterilanka vähissä muutenkin. Selviäis yhellä potulla ja tosta tuskin niin paljoo kuonaa tulee kuin normi ydintäytelangasta.
Löytysköhän tuota lähempää? Blue Demonilla näyttää myös olevan vastaavaa.
|
Niin no, eiköhän tuota vastaavaa löydy Suomestakin, saattaa hinta vaan yllättää. Ihan selvyyden vuoksi, täytelankoja on rutiili, metalli, emäs ja sitten nämä kaasuttomat langat, joiden hitsausominaisuuksista sinulla jo tuntuma onkin. Toki löytyy niitä muutamia kohtuu hyviäkin, mutta ei "autotalli" hitsarin tarpeisiin, lähinnä langan halkaisijoiden puolesta. Älä siis sotke suojakaasun kanssa hitsattavia täyskäreitä näihin motonetin ja bilteman kaasuttomiin, ne on ihan eri asia.
Roiskeisuuteen vaikuttavia asioita on lukematon määrä, muutakuin kaasu. Muutama mainittakoon; hitsausparametrit, kaarityyppi, dynamiikka, perusmateriaali, lisäainellanka, langan ominaisuudet, napaisuus, epäpuhtaudet levyissä, kaasussa, lisäainelangassa (täyskärit muuten imee itseensä melko helposti kosteutta) jne...
Se mitä koneesi tekee eri materiaali asetuksilla on että se hakee "kartalta" tasapaino pisteet jännitteelle, virta/ langasyöttö ja dynamiikka (olkosulkuvirran nousunopeudelle lyhytkaari hitsauksesta) arvoille suhteessa valittuun materiaaliin ja näiden optimit riippuvat materiaalikohtaisesti materiaalivahvuudesta, suojakaasusta, lisäainelangan halkaisijasta ja tyypistä. Koneesi on optimoitu toimimaan 0.8mm langoilla, Alu tais olla 1.0mm, joten sen mukaan on myös automaattiasetusten optimikartta. Tai sitten säädät arvot manuaalisesti.