Näytä yksittäinen viesti
  #40  
Vanha 01.02.2016, 19:27
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Ainakin Subarussa oli huomattava vaikutus espin käytökseen oli renkailla.
Kun auto mulle tuli, niin alla oli reilun 5v vanhat ja kuluneet kitkat. Niillä ajellessa kiinnitin huomion esp:n jyrkkään toimintaan, eli aina pienestäkin luistosta jarrutti reilusti ja tappoi vauhdin lähes kokonaan. Autoa ei saanut vietyä luisussa ollenkaan, vaikka kuinka nätisti yritti.
Sitten tälle talvelle laitoin uudet nastarenkaat alle, niin tuntuu toimivan paljon sivistyneemmin ja loogisemmin. Autoa pystyy viemään kohtuullisessa luisussakin esp:n puuttumatta peliin. Sitten toki jos perä karkaa liiaksi sivulle ja tekee äkkinäisen korjausliikkeen, niin esp alkaa jarruttaa niinkuin kuuluukin.

Minusta on kyllä ehottomasti hyvä keksintö, vaikka ilmankin on pärjänny liikenteessä yhen 10v. Normaali ajossa ei yleensä edes huomaa järjestelmän olemassaoloa.

Ja ei ihan aiheeseen kuuluvaa, niin hyvin tuntui asiansa ajavan elektroninen tasauspyörästön "lukkokin" vaatii vain ihan erilaisen ajotyylin kuin "oikea" mekaaninen lukko, eli kaasulla menee eteenpäin. Maastokäytössä varmaan ei pitemmän päälle tee jarruille hyvää, mutta tuommosessa citymaasturissa hyvä apu ollut parissa virhearvioinnissa kun ei ole jaksanut käydä tarkistamassa edessä olevan tien kuntoa.
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten