Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Mutta yksi hyvä puoli hieman vanhempien takatuuppareiden vetoluistonestossa on ainakin Boschin joissain systeemeissä (aikana ennen ESP:tä): se osaa antaa koneelle menovettä moottorijarrutuksessa, eli ei lähde perse alta liukkaalla kun päästät kaasun 
Tuli huomattua aikanaan B- koppaisessa Omegassa moneenkin kertaan pääkallokeleillä, ja oli oikeasti ihan hyvä systeemi - varsinkin kun autossa oli lukkoperä.
|
Joo. Tietyissä tilanteissa hyvä. Eteenkin moottorijarrutuksessa,mut sillonhan se toimii tavallaan ajovakauden hallintana
Meil oli joskus taannoin 2005 mallin farmari Avensis,joka oli ensimmäinen auto omalla kohdalla,jossa pääsi tutustumaan noihin luistonestoihin ja ajovakaudenhallintaan.
Vetoluistonestoa koeponnistin anopin mökkitien linkoamattomassa suht pitkässä mäessä. Mäen alla sopivasti mutka,eli mäkeen pitää lähteä jokseenkin ilman alkuvauhtia.
Eka testi: Normaalilla ajolla,maltillisella kaasulla ja luistonesto päällä. Meni puoleenväliin mäkeä ja pysähty siihen.
Toka testi: Hanat auki ja luistonesto päällä. Kulki noin 3/4 mäestä ja pysähty siihen.
Kolmas testi: Reilulla kaasulla,ilman luistonestoa ja kaasulla kikkaillen pidon ja luiston rajamailla. Niin komeesti mäen päälle kun vain etuvetoisella autolla pöppöröisessä lumessa vain pääsi.
Ei ainakaan anjoviksen vetoluistonesto suuresti vakuuttanut,paremmin sillä pärjäili ilman.
ESP siinä pelas ihan kiitettävästi. Jonkinlaista ongelmaa lähinnä siinä tilanteessa,jos ulkokaarteessa ajautuu liian reunaan irtolumen tai loskan päälle ja auto pyrkii puskemaan.
Puskemistahan tuo järjestelmä luonnollisesti yrittää tuossa tilanteessa saada loppumaan,mut ulkokurvissa ojanreunalla ei automaattinen jarrujen käyttö tunnu kuljettajasta "luetaan tässä tapauksessa (matkustajasta)" mukavalta..