Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 28.01.2016, 18:14
Kumpumäen seppä Kumpumäen seppä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 30.05.14
Sijainti: Hollola
Viestit: 11
Perusasetus

Mä suunnittelin yhteen autoon kanssa tuollaista muutosta. Vaikka logiikat ja paineilmat on työssä arkea, niin olisin tehnyt tuosta täysin mekaanisen. Eli keppiin olisi tullut räikkä-mekanismi, joka keppiä eteenpäin työnnettäessä olisi siirtänyt levyä pykälän verran eteenpäin. Keppiä taaksepäin vetäen levy olisi sitten liikkunut pykälän taaksepäin. Tuohon levyyn olisi sitten kiinnitetty erilliset levyt, joissa olisi ollut laakerin mentävät mutkalliset urat. Kepin eteen taakse liikkeelle oma ura, ja kepin sivuliikkeelle oma ura. Esim. 1 -> 2 vaihtaessa pelkästään eteen-taakse urassa olisi mutkat. 2 -> 3 vaihtaessa eteen taakse ura siirtäisi kepin ensin vapaa asentoon, sitten sivusiirtoura tekisi sivuttaisliikkeen ja sen jälkeen eteen taakse ura tekisi sitten vaihde päälle siirron. Sain suunniteltua silloin mielestäni toimivan mekaniikan, mutta siitä tuli niin monimutkainen, etten jaksanut alkaa sitä toteuttaa. Räikkä mekanismi olisi tullut aika hankalaksi, kun siinä tilanteessa, että vaihde ei menekkään kunnolla päälle, pitää pystyä palautumaan vapaa asentoon ja yrittää uudelleen. Eikä se nyt muutenkaan ihan helppo olisi tehtäväksi.
Vastaa lainaten