Näytä yksittäinen viesti
Vanha 31.01.2005, 22:32
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Perusasetus

Moi,

tänään kasasin vinssin yli puolenvälin. Eli kannattaa lukea pohjatiedoiksi 4x4 makasiinistä se "vinssin perushuolto" -juttu numerosta 2/2004, ja ottaa härkää sarvista kiinni. Eli vinssi irti, ja atomeiksi. Minunlaisteni huonomuististen kannattaisi ottaa purkamisesta joitain kuvia, ainakin jos ei ehdi tekeen koko hommaa yhteen menoon, muutaman viikon viive purkamisen ja kasaamisen välissä ei välttämättä ole suotavaa... Kun vinssi on palasina, niin osat pestään jarrua ja moottoria lukuunottamatta. Itse käytin pesuaineena polttoöljyä, pidin sitä paloturvallisempana kuin bensaa, jota olis kyllä löytynyt valmiiksikin pari jerryllistä. Löpön haju on vaan niin oksettava, että enskerralla pitää koettaa jotain muuta ainetta. Hemmetin tiukassa vanhat warnin orkkisrasvat kyllä olivat, millaista laatua lieneevätkään. Moottorin meinaan puhallella paineilmalla jos sellaista löytyy huomenissa, ja jarrun putsasin kevyesti teräsharjalla ja jarruputsilla. Mun vinssin osat oli hyvässä mallissa, pientä pintaruostetta siellätäällä, mutta ei oikeastaan varsinaisia kulumajälkiä. Kasaan vinssin vedenkestävän rasvan kanssa, näyttäis sille että yx putkilo (400g?) riittää. En hankkinut uusia tiivisteitä, vaan laitan tiivisteliimaa vai mitä ne töhnät nyt on nimeltään.

Karkea aikatauluarvio enskertaa sähkövinssiä aukoneelle: purku tunnin, pesu pari tuntia ja kasaus ihmettelyineen kolme tuntia. Eli kyllä tuohon joku hetki menee, mutta jos tuolla jatkaa toistatonnin investoinnin elinikää niin voipa työlle varmaan laskea tuntipalkkaakin.

Tässä on mun vinssin räjäytyskuva:

http://www.warn.com/truck/Replacemen...srrpl39-40.pdf

Osa numero 2 oli ainoa jonka paikka ei olis helpolla ilman räjäytyskuvaa (kun ei niitä omia kuvia tullut purkaessa otettua, pitäis olla keveri kameraa käyttämässä, en ainakaan minä jaksa puhdistella näppejä kameraa varten jokavälissä enkä raski tahmatassuin liata kameraa) selvinnyt, en kertakaikkiaan muistanut mistä tuollainen muovirenkula oli. Jarru on rummun sisällä, eikä näy tuossa kuvassa. Se koostuu kahdesta kartiosta, joiden välissä on 6kpl irrallisia jarrupaloja, tai oli ne alunperin kuivuneella kuravedellä kiinni, mutta Tumpin ystävällinen neuvo auttoi kasaamisessa, eli en alkanut sitten liimailemaan niitä paloja rumpuun millään. Olin kyllä hieman yllättynyt kun jarrusysteemi kopsahti rummusta ulos, luulin sen olevan jotenkin ei-purettava, mutta parempi näin.

-Paavo

PS. Tuota vinssin peruskorjausjuttua hakiessa tuli selailtua muutamaa vanhempaa 4x4 makasiinia, silmiin sattui monta sellaista juttua jotka pitää lukea uusiksi taas, esim. se 2-osainen venäjän safarijuttu ja monta muuta mielenkiintoista tarinaa.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten