Teboil 15w-40 ja 5w-40 Shbd
Ainakin tuo teboilin 15w-40 on pakkasessa aika jäykkää.
Tuossa äskettäin, kun pakkanen heilui tuolla 30 kieppeillä, testailin noita vanhoja pakkasnesteitä (siis että voihan käyttää veneen lämmönvaihtimissa talvella) Niin samalla nakkasin nuo teboilin pänikät tuohon pihalle.
Vuorokauden kuluttua tuo 15w-40 ei tullut pänikästä ulos, oliskohan jääkaappilämmin margariini tai sulatejuusto samanlaista viskositeetiltaan?
Tuo 5w-40 oli paljon notkeampaa, olisi varmaan valunut 20 litran pänikästä ulos.
Tuo pakkasen kangistama 15w-40 ei varmaankaan suostu nousemaan kylmänä öljypohjasta kovinkaan nopeasti, öljypumppu varmaan "pyörii sutia"/imee jostain ilmoja, ja tuo ilmahan nousee herkästi lämpimässä lohkossa ylimmäksi... siis nokka-akselilla ja turbolla voitelu "öljyisellä paineilmalla".
Lohkolämmitin lämmittää lohkon niin lämpimäksi, että suurimmat paineet/öljymäärät menee helpompia reittejä takaisin öljypohjaan.
Tuo 15w-40 on nykyisin veneen sisäperämoottorissa, aikanaan ajoin maastureilla + keleillä tuolla, nyt tulee Hodariin niin vähän kilometrejä, että vuodet ympäriinsä noilla notkeammilla.
Autoissa, siis moottoreissa on suuria eroja tuon öljyn "esilämmitykselle", joissain koneissa öljy kiertää moottorin lohkossa, jäähdytysnesteessä olevassa
kennossa, siis öljy tavallaan lämmitetetään ennen suodatinta... Ja jopa suodatin on alumiinisessa jalassa, joka on suoraan jäändytysnesteen kanssa kosketuksissa, siis lämpiää lohkolämmityksessä.
Ja että homma olisi mahdollisimman epäselvä:
Tuo suodattimen ohivirtausventtiili (mitä kautta öljy pääsee suodatinelementin ohi, kun on liian paksua) sijaitsee joissain koneissa suodattimen jalassa, tai jopa lohkossa. siis öljy ei lämmitä suodatinta silloin kun ohikierto käytössä.
Toisissa moottoreissa tuo venttiili sijaitsee öljynsuodattimessa: siis öljy kiertää sen suodattimen läpi aina, toki suodatinelementin ohi, ja siten suodatin lämpenee hivenen tehokkaammin; siis öljyn suodatus alkaa nopeammin.
p.s Onko tavallista, että 6,5td on noin herkkä maileille/kilometreille? siis 300 tkm? "Onhan tossa maileja jo 190k joten väljä kone niin ei ne paineet enää kovat oo muutenkaan..."
|