Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni
Oliko tässä joku tietty syy minkä vuoksi katton kantava rakenne on terästä eikä esim. liimapuupalkkia? Vai ihan muuten vaan? 
|
Siis minulla ei ole tietoa nykymääräyksistä, eikä siitä, mitä se tarkoittaa k.o autotallissa.
Taanoin, vuosi tuhannen vaihteessa, olin kuuntelemassa, kun yhteen peruskorjaus/käyttötarkoituksen muutos kohteeseen, jossa oli muistaakseni jotain yleisiä tiloja, niin hätäpoistumistie, siis reilu metrin leveä käytävä, oli rakennettu jonkin sortin I-palkkien varaan pitkin ja poikin jotka oli ns. RHS-putkien nokassa: RHS oli seinämältäämn noin 10mm, ja käytävän suuntaiset kannakepalkit oli jotain n. 160mm I-palkkia, ja niiden päällä noin 100mm I-palkkeja kannattamassa tuota käytävän lattiaa reilusti alle metrin jaolla!
Ja kun Kohde oli ""nykyaikainen-" suunnitellaan etenemisen mukaan", niin tuota rakennetta ei enää voitu tehdä uudelleen puusta (olisi vaatinut jotain lupia tms.) Niin lopputulos oli se, että nuo lattian kanneke I-palkit maalattiin palonsuojamaalilla 2x päivässä viikon ajan... Nuo n. 10mm seinällä olevat RHS-palkit pääsi parilla/muutamalla maalikerroksella...
Ja tuosta työmaapalaverista jäi käsitys, että nuo 100mm I-palkit olis ollut korvattavissa 100mm lankulla vai oliko parrulla.
-> Siis puu pettää tulipalossa palamisen/hiiltymisen kautta, ja teräs muuttuu liian veteläksi, siis taipuu...