Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin
Nii ku tuossa yhessä viestissäkin jo vähä ristiriitasta kommenttia...tai ainakaa mun jakeluun mee.
Kyllä se isompi pyörä haluaa isompaa vauhtia pitää ☺
oot varmaan huomannu jeepissäkin että metsässä isommilla pyörillä menohalut kovemmat ku vakio nakeilla.
|
Juu, siinä tuli ristiriittaisuutta myönnän kyllä. Aloin juuri siksi itsekin siksi edellisen viestisi yhteydessä ajattelemaan että miten homma oikeastaan menee tasaisella/ mäessä, yms..
Mitä tulee tuohon metsässä isompi pyörä haluaa pitää isompaa vauhtia:
koska välitys pysyy samana -> tietyllä vetoakselin kierrosnopeudella isompi rengas etenee sillä yhdellä kierroksella pidemmän matkan. Eli siis isompi rengas menee lujempaa, mutta samalla syö vääntöä, senhän tietää myös jokainen että vaihdat 30" -> 35" ei enää mene yhtä helposti jotain kynnystä ylös, tai polta kumia niin helposti. Pienemmällä renkaalla tietysti toisinpäin - siksihän niitä välityksiä vaihdetaan isompien renkaiden kanssa tiheämmäksi, ettei mentäisi niin perkeleen lujaa ja että auto jaksaisi liikkua helpommin
Jos laitat samalle akselille toiselle isomman ja toiselle pienemmän kumin ja lukko päälle -> auto vetää/ kääntyy ihan satavarmasti sinne suuntaan kummalla puolella pienempi rengas on. Mutta jos edessä ja takana erikokoiset, kiinteä nelikko ja lukot päällä, välitys akseleilla sama.. ei olekaan enää ihan niin simppeli. Isommat fillarit saa vähemmän vääntöä kuin pienemmät, ja niiden pienempien pitäisi pyöriä nopeammin jos oletetaan että isommat ei sudi. Miten käy oikeasti..
Nyt alkoi kyllä oikeasti kiinnostamaan että kumminko päin lopulta auto on vakaampi, ainakin jos oletetaan 50/50 painonjakauma ja yhtä pitävät renkaat eri halkaisijalla.
Käytännössähän ero on aikalailla huomaamaton, jos puhutaan neljästä samanlaisesta renkaasta joista kaksi on kuluneempia kuin toiset. Se ~5% heitto kehän pituudessa on vielä ihan ok