Viestiketju: hep
Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 22.01.2016, 20:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Nyt en kyllä pysy enää kärryillä.
Tilanne pitävällä asvaltilla: Isompi rengas ja pienempi rengas. Isompi halkaisija = pidempi renkaan kehä. Yhdellä renkaan kierroksella isompi rengas kulkee siis pidemmän matkan kuin pienempi rengas.
Kiinteällä nelikolla molempien renkaiden pitäisi kulkea sama matka -> pienemmän pyörän pitäisi siis pyöriä useampi kierros kuin sen isomman. Kiinteällä nelikolla niin vain ei voi tapahtua, koska etu- ja takakardaanit on yhtä puuta (ei ole sitä tasauspyörästöä tasaamassa etu- ja taka-akselin pyörintänopeuseroa) -> pienemmän pyörän periaatteessa täytyy tällöin luistaa jatkuvasti.
No, hommahan toki riippuu myös siitä kumpi rengas pääsee helpommin pyörimään tyhjää.. jos isompi rengas edessä luistaakin helpommin, niin sitten toki auto puskee niin perkeleesti. Kiihdytyksessä ehkä niinpäin, ehkä ei

Perkele, tämähän täytyy ihan oikeasti kokeilla..


edit: Liukkaalla (ja tasaisella) se nopeammin pyörivä pienempi rengas luistanee varmemmin, en se sitten edessä tai takana. Aloin itse asiassa juuri noissa FOFF- vehkeissä miettimään sitä, että takafillareilla on parempi pito mäessä, edessä tiheä välitys ja pyörii nopeammin -> periaateessahan auton pitäisi mennä sitäkin herkemmin ympäri.

Saatana.. nyt menin itsekin sekaisin
..parempi antaa niiden pöpistä joiden pää on vähemmän solmussa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.01.2016 20:26
Vastaa lainaten