Jos huutaa, koitapa pinjonin laakerin välystä, eli kohtaa jossa kardaani menee perään sisään. Sen ei pitäisi heilua mihinkään suuntaan, ainoastaan pyöriä kevyesti ja tasaisesti kun navat ovat auki ja neliveto poissa päältä. Ajo-/käyttömäärät ratkaisevat kannattaako sitä vaihtaa tai kunnostaa jos se osoittautuu väljäksi. Kyllä sen pitäisi oletusarvoisesti hiljainen olla.
Kyseinen vuoto on ihan odotettavissa näillä ikävuosilla, vetoakselin stefat ne vain ovat luovuttaneet. Laskeskelin joskus huvikseni montako kierrosta (lähinnä taka-) vetarit ovat pyörineet n. 500 tkm ajetussa autossa, taisi vakiorengastuksella olla jossain kolmen miljardin kierroksen paikkeilla.
Hoito vaatii uudet tiivisteet siihen, ja uudet messinkiholkit joiden varassa murrokset pyörivät navan sisällä. Jos holkkeja ei vaihda, jää akselin puolen tiiviste osittain kantamaan vetoakselia, eikä ole vaikea arvata miten siinä käy pidemmän päälle. Holkkien vaihto vaatii sitten prässin. Navan irroittaminen vaatii 54 mm hylsyn, joka on aika kallis kertaostos (n. 50€) mutta sellaisen saattaa saada lainaan jostain. Oma hylsyni on myös sellainen että juuri ja juuri mahtuu ulkohalkaisijansa puolesta navan sisään, todennäköisesti sellaisiakin on olemassa jotka eivät mahdu. Kriittistä halkaisijaa en tähän hätään muista.
Oman pienen haasteensa lisäävät soppaan napalukon valurosterisen rungon pinnapultit, tai lähinnä kiilaprikat joilla runko on kiinni navassa. Vaatii oman taiteilunsa saada ne irti, käytännössä yksinkertaisin keino lienee alumiini/messinkituurna jonka välityksellä lyö vasaralla pinnapultin päätä (ilman mutteria) kunnes kiilaprikka hypähtää ulos kuopastaan.
Periaatteessa ne stefat voisi vaihtaa myös irroittamalla koko olkanivelen akselin päästä, mutta silloin ei kuitenkaan pääsisi käsiksi messinkiholkkiin. Stefat kannattaa sitten koettaa asemoida ihan vähän eri syvyydelle kuin vanhat, jottei tiivisteen huulipinta olisi vetoakseliin kuluneen uran kohdalla.
Edited by - JF on 30/01/2005 23:31:19
|