Pakkasterveisiä kaikille, taas tuli korjattua jotain, mikä ei ollut korjaamisen tarpeessa...
Eli vaihdoin uudet jäähdytysnesteet vanhojen tilalle, vanhat siniset ulos ja uudet punaiset tilalle. -> ongelmia (Varaosakaupan lehdykästä olin lukenut, että punaiset käy tilalle, kunhan huuhtelee järjestelmän kunnolla ennen. Muuten saattaa käydä niin, että sakkautuu.)
Vanhojen kanssa heitin motonetin jäähdytysjärjestelmän pesuaineen ajoin kuumaksi ohjeen mukaan ja jäähdyttyä vanhat litkut ulos ja puhdasta vettä sisään, käyttö kuumaksi ja jäähdytys ja tyhjennys. Tämän toistin muutamaan kertaan siten, että ulos tuli ainoastaan kirkasta, eli vettä. Ja tosiaan lämmityslaitteet olivat molemmat täysillä ja kuumalla, eli kiersi mehut sieltäkin läpi. Paisaristakin tuli "savet" putsattua. Öljyä ei ollut joukossa ainakaan huomattavasti.
Maanantaina ei ollut ongelmia jäähdytyksen suhteen, kun ensimmäisen kerran ajelin vaihdon jälkeen. Tänään lähtiessäni ajamaan auto ei meinannut käynnistyä ensin ollenkaan. sitten käynnistyi ja lähdin ajamaan, noin 400m jälkeen lämmöt olivat jo 80C ja muutaman kilometrin jälkeen alkoi olla jo 95C paikkeilla

. Pysähdyin jäähdyttämään ja kokeilin syyläriä, tuloputken puoli kuuma ja toinen pää jääkylmä. Lämmöt laski hetken kulutta 80C tienoille ja jatkoin matkaa. Hetki taas meni ja lämmöt nousivat 100C...


no uusi stoppi ja jäähdytystä, konepelti auki ja syyläriä kokeilemaan. nyt oli kuitenkin toinen puolikin jo hieman lämmin. Menin sisälle ja huomasin, että lämmöt alkoivat nopeasti laskemaan, laskivat jonnekin 70C tienoille muutamassa sekunnissa.
Ongelma? Onko sinne nyt sitten kuitenkin jäänyt jonnekin sitä vanhaa nestettä ja nyt sitten saostunut jonkin sortin tulpaksi? Ilmaa syylärissä? Vai vettä jäänyt jonnekin ja jäätynyt? Vähän reilua 50% nesteseosta käytin juuri sitä varten, että olisi vettä sattunut jäämään ja tuota meni sen n. 10l, mikä huoltokirjan mukaan hieman alakanttiin, kun on tuo takatilan lämmitin paikoillaan.
Toinen ongelma: Ohjaustehostimen säiliö tuuttaa öljyä pihalle näin kylmillä ilmoilla, onko siellä jokin suodatin, joka saattaisi olla tukossa? Vai vettä siinäkin seassa? En löytänyt korjausmanuaalista tuota LJ:n ohjaustehostimen kierron kuvaa.