OM603 350 turbo D, hydr. venttiilinpainimet
Vaihdoin yllä mainittuun moottoriin hydrauliset venttiilinpainimet. Entiset naputtivat ja nokka-akselin vastepinnassa oli jälkiä.
Vaihto sujui suunnitelmien mukaisesti (ketju kireällä, uskon, että on pysynyt hampaalla kaikilla rattailla , ajoitusmerkit pysyivät paikallaan (tarkistettu moneen kertaan, myös pumpun ajoitus). Kahdesta koulukunnasta valitsin sen, jossa painimia ei käsin pyritä täyttämään öljyllä.
Mutta vaihdon jälkeen moottori ei ottanut käynnistyäkseen. (Onko niin, että ilman öljytöyttöä olleet painimet alussa eivät avanneet venttiileitä riittävästi käynnistyäkseen.)
Akun tyhjennyttyä, uudelleen latauksen jälkeen lähti viimein käyntiin. Käynti odotuksien mukaisesti äänekästä; mutta ei halunnut käydä tyhjäkäyntiä.
Yön yli ladatulla akulla läksin tänään liikenteeseen:
-käynnistyi, mutta ei mitenkään "innokkaasti"
-ääni kova (vrt. kuorma-auto, tai traktori)
-ei edelleenkään jaksa käydä tyhjäkäyntiä
-savuttaa (aikaisemmin ei yhtään)
-veto huono, varsinkin alhaisilla kierroksilla
-lämmöt pyrkivätt lähelle sataa, jos joutuu liikenteessä pysähtelemään
Remontin aikana en ole kajonnut millään tavalla muihin toimintoihin, kuten esim polttoainepuoleen (paitsi nyt tarkistaessani pumpun ajoituksen).
Olen arvellut, että syynä voisi olla käynnistysyritysten yhteydessä etukammioihin ja mäntien päälle joutunut polttoaine. Palaako se sieltä joskus pois, vai menikö kone nyt kerralla pilalle?
|