Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 08.12.2015, 15:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kone kävi ylhäällä ja GT Motor hoiti nokkalaakereiden vaihdon hyvinkin kohtuulliseen 160€ kokonaishintaan. Laakerit on Cleviten alumiiniset, hinta oli huimaavat 37,50€/ sarja

Kuten arvata saattoi, uudet laakerit oli aika tiukalla sovitteella, eikä nokka-akseli tahtonut pyöriä kunnolla. Tein sitten netistä löytynyiden ohjeiden mukaisesti - tätä metodia muuten suosittelee ihan Cleviten väki itsekin (!) - vanhasta nokka- akselista kalvaimen:

* noin 45° asteen kulmassa pari milliä syvä railo jokaisen laakerikaulan yli, suunta luonnollisesti pyörintäsuunnan mukaisesti.
* railon edestä ~10mm matkalta hioo matskua pois sen verran (~1mm juuri ennen railoa), että railon etureuna toimii ikäänkuin höylän teränä.
* itse vedin ensin railon rälläkällä 125 x 1mm rosterilaikalla, sen jälkeen dremelin laikkaterällä viistosti ajoin matskua pois, ja lopuksi ajoin rälläkän kiillotustyynyllä pinnan kiiltäväksi.

Sitten nokka-akseli paikalleen, ja koneen/ nokan pyörimissuuntaan pyörittää nokan ketjupyörän avulla (tai varovasti hitailla kierroksilla porakoneella) nokkaa niin kauan, että uusissa laakereissa on oikea välys.
Homma toimi kuin junan vessa, ja uudet laakerit on nyt sopivat uuden nokan kanssa. Toimituksessa kesti kaikkinensa noin tunnin verran


__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten