Näytä yksittäinen viesti
  #323  
Vanha 28.11.2015, 19:03
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 879
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja perkei Näytä viesti
Lukoista siis kiristetty kitka, palat tai paineilma olisi vaihtoehtoja.
- Kummassa perässä sen lukon sitten pitäisi olla, jos valinta on kytkettävä lukko?
- Kiristetyn kitkan maantieominaisuudet?
- Kuinka usein sitä kitkaa sitten pitää huoltaa ja kiristää, kun A.I. mainitsi, että kuluminen on nopeaa?
- Mites muiden lukkojen huoltoväli & huollon hinta, mikäänhän ei ole ikuista (paitsi Tojota).

Onhan sitten vielä torsen lukko pakettia sekoittamaan..
Kitkalukko pähkinänkuoressa:

siellä on kitkalevyt vähän niinkuin monilevykytkimessä ja jousi joka tekee esijännityksen ja painaa levyjä vastakkain tällöin lukko on 100%
Toimii kutakuinkin näin:
Toisen pyörän sutiessa kitkalevyt siis välittävät voimaa toiselle pyörälle.
-jos toinenkin pyörä on tarpeeksi liukkaalla ei välttmättä kitkalukko ala luistaa vaan lukko on edelleen 100%
heti kun toinen pyörä nappaa pitoa jostain siirtyy voima toiselle pyörälle joka sutii, kitkalukko siirtää tietyn momentin verran voimaa toiselle pyörälle ja auto lähtee liikkeelle mikäli pitävälle pyörälle siirtyvä momentti on tarpeeksi iso.
-pahoissa paikoissa harvoin kitkasta on juurikaan apua liian pienen esijännityksen takia ja auto ei liiku mihinkään.

Kitkan välittämää momenttia voidaan kasvataa joko lisäämällä levyjen määrää ja tai lisäämällä lukon esijännitystä.

Tästä päästäänkin siihen että auto ei ole enään uusi. kitkalukon jousi on ainakin jollain tasolla kuoleentunut ja kitkalukon kitkapinnat ovat kuluneet eli lukko on paljon löysempi kuin tehtaalta lähtiessään.
Hyvä apu ensialkuun olisikin kitkalukon piukkaminen tehdasarvoihin tai hieman lisää.

Nyrkkisääntönä mitä enempi kitkalukkoa piukataan sitä enemmän se kuluu (vertaa kytkimen luistattamiseen.)
(toki jos piukataan jumiin asti niin lakkaa kulumasta kun ei luista)

sulla on tuo lukko ollut tuolla kohta 27-vuotta joten se on kulunut väsynyt. siksi tuo lukon piukkaus voisi olla hyväkin juttu.
+se on halpa
+et saa takuula tuolla mitään rikki
+sopii suoraan paikalleen
+toimii maantiellä niinkuin valmistaja on suunnitellut
+huoltovapaa
-pahassa paikassa ei auta.

paineilma
+napista 100% eikä luista
+sopii suoraan sun perään ilman laakerimodauksia
-kallis (1250e sis kompuran + työt)
-suht työläs asennus
-kestää kytkeä jos painepytty tyhjä
-saat paikkoja rikki ainakin edestä
-lähes huoltovapaa

palalukko
+-kohtuu hintanen
+-automaattinen
-vaatii huoltoa aika-ajoin
--- ei sovi sun nykyseen kitkalukon tilalle vaan palalukko pitää kasata avoimeen perään ja se asentaa murikkaan. avoimessa perässä taas eri kokoset laakerit eikä sopivia saa vaan pitää holkittaa jotta sen saa taakse. (etuperään sopii suoraan)
-saattaa potkasta lukon jännästi kiinni mutassa ja sen jälkeen pyörii kasa käsiä kabiinissa ja tunnelma on vähintäänkin jännä.

Torsen sen verran harvinainen etten selitä turhaan siitä.

Sitten kun päätät mitä lukkoa haluat niin ilmottele niin asennan sen sulle. tänävuonna tullu tojotan perät purettua vasta 5-kertaa joten saatan tietää mitä teen
1.kitkalukon huolto
2.kerta. kitkalukon piukkaus
3.kerta arpin asennus
4. arpin tarkastushuolto
5. välitysten vaihto

Etuperä:
1. arp asennus
2. arp huolto
3. rikottu murros jonka jälkeen arp tarkastus
4. välitysten vaihto
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten