Kuormaventtiili ei jumiutuessaankaan täysin poissulje takajarruja ainakaan mun käsittääkseni, sen tehtävänä on vaan vähän antaa enemmän painetta taakke sitten kun lavalle pistetään tavaraa. Mä tein vanhaan hiluxiin kahdesta kuormaventtiilistä yhden toimivan ja ehkä suurin ongelma on joko se: että se tangon päät akselissa ja siinä rungossa olevassa kannakkeessa jumittuu ja/tai sitten se pikku nystyrä mikä painaa sitä tankoa vasten siellä suojakumin sisällä kuluu tai menee sienen muotoiseksi päästään eikä enää pääse liikkumaan siinä pikku reiässään. Pään kuluminen varmaan aiheuttaa pientä heittoa jarrujen tehossa suhteessa kuormaan, mutta tuskin mitään ihan hengen vaarallista niin kauan kun vaan ei ole rumpujarruista ne automaattisäädöt jumissa.
Lisäksi katsastuksessa sallitaan täysin käsin säädettävän kuormaventtiilin asentaminen tuon alkuperäisen tilalle, ainoana ehtona on se, ettei sitä pääse ajon aikana säätämään. Tiiä lie sallitaanko koko venttilin poistaminenkin, paitsi jos rekisteriotteessa on maininta ALB venttiilistä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
|