Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH
Elikkäs, purkin tarkoitus olisi tiputtaa ylivaihde pois about 65-70 km/h nopeudessa. Ja itse asiassa se vois myös kytkeä ylivaihteen päälle. PCM hoitaa ton homman alunperin, mutta se otti tossa muutama vuosi sitten ja päästi savut pihalle. (Ja kun kyseessä on 95 vuotinen diesel RH-laatikolla niin jenkeissäkään ei ylenmäärin ole PCM:iä tarjolla. Reman-yksikötkin ovat laadullisesti vähän mitä sattuu kuulemma.) Siitä asti kyseinen toimenpide on hoidettu kahdella katkaisijalla, toisella ylivaihde päälle/pois, ja toisella turbiinin lukko. Lukko lähtee pois kun painaa jarrua, mutta monesti tuppaa tuo ylivaihde jäämään päälle kun ei huomaa painaa napista pois. Sen vois hoitaa vilkun kytkemisellä ja jarrulla, mutta suoraan ajaessa 80km/h -> 60 km/h ei toimis automatiikka, sama painaa nappia. Eli se mitä haluisin purkin tekevän, taajuus esim. 50Hz jolloin ulos tulee joko 12 volttia tai maadoitus jolla ohjataan relettä, ellei purkki itessään kestä vaihteiston solkun ohjausta maadoittamalla.
Toisaalta joku ohjelmoitava logiikkapurkki olis myös veikeä, useammalla inputilla ja outputilla jolloin vois muutakin ohjata mm. nopeuden mukaan.
Nuita vaihteiston ohjauspurkkeja on valmiitakin, hinnat usemmasta satasesta päälle tonniin.
Vaihtoehto noille purkeille ois pari kappaletta vaihteistoon asennettavia, säädettäviä painekytkimiä, hintaa paikallisessa hytikkakaupassa tykötarpeineen noin 170 euroa.
|
Milläs periaatteella kierrolukumittarin vaihtovalo toimii saako nopeusmittarin anturilta ryöstettyä tietoa vai onko laatikossa loikkarille omaa nopeus anturia?
Jossei sopivia löydy niin tota loikkarin unohdusta vois vähentää releyttämällä sen vaihtavalla releellä pidolle, kuten tein edelliseen käyttikseen lisäpitkille
Vaikea selittää, mutta periaate on, et pitkät päälle ja paino nappia niin lisäpitkät syttyy ja jää palamaan kunnes pitkät sammutetaan