Varmaan kattelisin tuosta Warnin edullisesta 9000lbs:n mallista. Tuskin kuitenkaan kovin ankaraa upottamista/kalliokiipelyä meinaat harrastaa tuollaisella autolla että mahottoman riski pitäis olla? Erillisellä releboksilla oleva on helpompi asentaa, kun kuitenkin tulee tilan ahataus (jos et meinaa tosissaan alkaa rälläköimaan tai irrottelemaan puskureita).
Helmaputket on hyvä juttu, pitkä auto ja ei kovin korkea alusta/renkaat saa aika äkkiä aikaan pieniä kosketuksia helmaan (esim. mättäät ja pienet kannot/kivet kasvillisuuden seassa, puunrungot mutavellissä). Lisäksi miettisin jonkunlaista pohjapanssaria etuperälle/öljypohjalle sekä laatikoille, jos ne ei ole selvästi runkopalkkien sisäpuolella (ja siltikkin). Itse olen suunnitellut (vielä tekemättä) myös jotain suojaa etuvetonivelien suojakumeille. Aika usein risuja tökkii ja takertuu eturipustuksiin, ja ne voi pullauttaa suojakumen pois tai rikkoa sen. Jotain 2mm muovilevyä muotoiltuna ja nippusiteillä/popniiteillä kiinnitettynä vetoakselin etupuolelle pyörän ripustuksiin jollain patentilla.
Muuta sellaista pientä kikkaa maasto-ominaisuuksien parantamiseksi...esim. kallistuksenvakaajien poistaminen/irtilöysääminen (vaikka pelkästään safarien ajaksi). Tuollaisissa autoissa ne voi olla aika jäykät kallistelun hillitsemiseksi maatiekäytössä, samalla ne jäykistää myös renkaan liikettä maastoajossakin. Toinen juttu on se, että katseleppa saisko etutukivarsia liikkumaan enemmän matalammilla rajoitinkumeilla. Ainakin Nissaniin saa jotain sellaista "low profile bumb stop" sarjaa jenkkilässä. Jos tukivarren saa liikkumaan vaikka 1,5cm enemmän sieltä rajoittimien kohdalta niin renkaan ulkoreuna liikkuu varmaan jotain 5-7cm. Tosin kannattaa yrittää varmistua siitä, ettei jyrkentynyt kulma ahista vetonivelien kohdalta (nosta tunkilla ilmaan ja pyörittele rengasta ja tutki takelteleeko nivel mitenkään uusissa ääriasennoissa). Ainakaan nissanissa ei takeltele vaikka jättää kokonaan pois ulosjouston rajoittavan kumen, jenkkilässä aika moni ajelee ilman sitä kumea. Sisäänjouston rajoitinkumi oon kriittisempi, kun joskus voi pamauttaa vauhdilla kuoppaan ja jos ei oo kunnon kumea niin "rauta rautaa vasten" saattaa särkeä paikat.
Tällaisia ajatuksia tähän hätään...
T:Petri R
-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
|