OFFTOPIC: Nettisivujen merkityksestä ja Offivarusteen sivujen virheistä.
Itse kun tämän nettipuolen kanssa on jonkinverran tekemisissä, niin laitetaan nyt tähänkin keskusteluun mukaan pikkaisen lisää offtopikkia. Nykypäivänä jopa äitinikin ensimmäiseksi kun hän kuulee jostain mielenkiintoisesta asiasta niin hän lähtee katsomaan netistä minkälaiset sivut on ja mitä lisätietoa sieltä löytyy. Yrityksellä pitää olla nykypäivänä toimivat nettisivut.
Pahin mahdollinen virhe sivuilla on se että tiedot ovat vanhoja, koskaan ei saisi olla tietoja esillä jotka ovat vanhentuneita. Sivujen pitää näyttää kokoajan siltä että niille on juuri tehty jotain. Tämä on kaikista tärkein asia. Esimerkiksi offivarusteen tapauksessa etusivun 20.7.2004 päivitetty uutinen ei anna kovin hyvää kuvaa nettisivujen tasosta. Vanhoja uutisiakin tietysti saa olla esillä, mutta niiden pitää olla vajonneina alas uudempien tieltä.
Tuohon kyseiseen asiaan korjauksena voisi tehdä esimerkiksi yksinkertaisen hallintasivun, jolta pystyttäisiin etusivun tekstit muuttamaan. Sellaisen perusversion tekemiseen menee asiansa osaavalta henkilöltä ehkä tunti tai pari jollei käytä valmiita pohjia. Yksinkertaisempi ratkaisu tietenkin on vain ottaa uutisista päivämäärät pois

Etusivulla on myös huonosti piilotettu toimimaton linkki johonkin nettikaupan toimimattomaan testisivuun.
Lisäksi nykyään ainankaan minä en suosittele sähköpostilinkkien käyttöä, kuten etusivulla on. Nykyään kun kuitenkin peruskäyttäjät käyttävät sähköposteinaan aika paljon ilmaisia web-maileja, sama asia käytettäessa julkisia koneita. Monissa koneissa ei ole asennettuna toimivaksi säädettyä sähköposti ohjelmistoa. Tällöin peruskoneessa iskee kokemattoman käyttäjän naamalle yleensä Outlook Expressiin uuden käyttäjätilin luonnin, tai jollain muulla selaimella jonkin toisen sähköpostiohjelmiston uuden tunnuksen luonnin. Tästä taas tämä esimerkkikäyttäjä raskaskoneasentaja Matti 55 vuotta joutuu ihan hämilleen ja taas soitellaan sille ylityölistetylle ilmaiselle kokosuvun mikrotuelle nörtti Ville 15v:lle

Tämä sähköpostilinkki onglema nyt on kanssa pienellä ohjelmoinnilla helposti ohitettavissa, eli luodaan suoraan "palaute" laatikko johon käyttäjä voi kirjoittaa asiansa ja yhteystiedot. Tällöin ei vaadita erillisiä sähköpostiohjelmistoja, eikä osoitteen kopioimista toiseen selaimen ikkunaan.
Nettisivuston voi toteutta järkevästi mielestäni kahdella eritavalla. Ensimmäinen vaihtoehto on luoda vain jokin hyvin minimalistinen käyntikorttityylinen sivu jossa on lyhyt esittely ja yhteystiedot. Tämä ratkaisu on parempi kuin huonosti toteutetut laajemmat ajastaan jälkeenjäänneet sivut, tai ei nettisivuja ollenkaan. Toinen vaihtoehto on luoda sivustolla lisäarvoa käyttäjälle. Eli Offivarusteen tapauksessa asiakkaalle. Tämä osa onkin sinällään hallussa, että kauppa toimii myös netin kautta.
yksi asia mikä pitää kauppaa tehdessä tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi on yhteydenotto. Yhteydenotto nyt on aina ensimmäinen edellytys kaupansynnylle, jos asiakas kahden vaiheilla. Ja sähköpostin merkitystä ei missään nimessä saa väheksyä, sillä suoran viestin lähettämisen kynnys on monella matalampi kuin soittamisen. Paras tietenkin on jos asiakas voi suoraan tuotteen kohdalta kirjoittaa kysymyksen liikkeelle. Tällöin ollaan varmasti lähempänä kauppatapahtumaa kun kauppias pääsee aukaisemaan myyntitapahtuman, kuin että asiakas vain itsekseen miettisi. Ja kokoajan pitäisi jossain sivun kulmassa näkyä esimerkiksi puhelinnumero ja sähköposti. Perinteisimmin tämä tieto laitettaisiin jotenkin yrityksen logon yhteyteen.
Yrityksen sivuilta myös pitäisi löytyä helposti ajo-ohjeet. Käytännössä siis kartta minkä mukaan asiakas löytää tarvittaessa perille. Tätä tietoa useasti ihmiset tarvitsevat vierailessa jonkin yrityksen tai tapahtuman nettisivuilla. Liikkeessä käymisen kynnys laskee, kun ei tarvitse ruveta erikseen etsimään jostain karttapalvelusta, tai puhelinluettelosta osoitteen perusteella sijaintipaikkaa.
Jossain muussa mediassa olevaan mainokseen, tai ikkunatarraan on helppo kirjoittaa vain nettisivun osoite. Itse nettisivuilla ei ole enää puutetta tilasta jolla yritystä lisää mainostaa, eikä kalliin mainostilan lisäkustannuksia. Nykyään nettisivut toimivat monen yrityksen tärkeimpänä käyntikorttina. Huonon näköiset ja ajastaan jäljessäolevat sivut eivät saa aikaan asiakkaan luottamusta.
Yksi asia johon myös pitää kiinnittää huomiota on se miten saat asiakkaan uudestaankin vierailemaan sivuilla. Eli tässä juuri petr;n mainitsemat lisäarvo asiat tulevat kysymykseen. Asiakkaalla pitää olla syy tulla uudestaankin sivuille vaikka ei olisi ostamassakaan mitään. Se on halpaa mainostamista kun asiakas sivuilla näkee jonkin tarjouksen.
Suomesta löytyy valtava määrä ihmisiä jotka pystyvät nuo muutokset sivuille tekemään. Halvimmalla pääsee kun sattuu tuntemaan vaan jonkun asiansa osaavan harrastelijan. Tosin tuossatapauksessa sitten kannattaa oikeasti tietää onko kyseisellä henkilöllä tietotaitoa tarpeeksi kyseisten muutoksien tekemiseen.
Tämäkin kirjoitus on siis omia mielipiteitäni ja ne eivät ole ainoa totuus. Toivottavasti nyt ei yrityksen henkilökunta ota tätä kirjoitusta loukkauksena, sillä sellaiseksi ei tätä ole tarkoitettu, vaan asialliseksi kritiikiksi ja parannusehdotuksiksi.