Näytä yksittäinen viesti
Vanha 09.11.2015, 19:55
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned

Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Perusasetus

Nyt kokemuksia kokin ominaisuudessa.....

Ensimmäinen 1/3 valmistettu leivinuunissa riski viikko sitten.....
Paistomittarilla ilmassa kelluvassa vuoassa paistopussissa pitkään mausteiden ja juuresten kanssa eli t-palat kiven päällä eli lämmintä ilmaa alla ja päällä. Oli hyvää, mutta seuraava resepti oli vielä parempi.

Toinen kolmasosa tehty Valion sivuilta olevalla reseptillä. Huom. Ainesosat suhteutettu lihamäärään.....
Eli lihat noin 4x4 cm kuutioiksi (ohje pyytää 5x5). Leikkaa palat oikeaan suuntaan ettei tule ns. pitkäsyistä joka on joka puolella hampaiden välissä eli paloissa leikkaus mahd. lyhyt syiseksi. Pinnat kiinni ja ruskeiksi pannulla riittävässä voissa, (kuullota sipuli myös samalla). Tämän jälkeen maustettuun veteen, pippurit, ym mausteet... 1,25-1,5h kiehumaan, juuri niin että just kuplii.
Tän jälkeen lisää juurekset, lanttu, porkkana, selleri ja sipulit normaalit ja valkoset(mieltymyksen mukaan) lisää vettä tarpeen mukaan.
Ja kiehuun miedosti vielä 0,5-0,75h(riippuu lihan laadusta ja koosta) perunat myös tässä vaiheessa tulille.
Tän jälkeen lisää kun kaikki valmista ruokakermat ja purkki tomattipyrettä liha/juureskeitokseen....... sekä tarkasta maku/suola.
Huom. Älä mausta liikaa jotta maut tulevat esille.......
Korkeintaan mausteiden "takapotku" saa tulla esille ruokailun jälkeen.......
Haudota hetki ja taikatemput on tehty....... Vie kielen mennessään......
Meillä syötiin isänpäivänä tällä reseptillä valmistettua luomu hirvipaistia......pääkaupunkiseudulla.....3:ssa polvessa.....
Mä arvailin tätä.....että parempaa kuin maksetut ravintola pöperöt.......
Ja tämän tasoisia kun ravintoloista ei saa niin ruokailtiin kotona.......Hyväällä meiningillä....Oikeilla ruokajuomilla.....
Vanhuksille, aikuisille, nuorille ja lapsille....... Näytti kelpaavan kaikille....
Huom. Ja mä lukeudun kesikimmäisen sukupolveen vaikka vanha oonkin......
Tää on mun suosikki......
Tähän asti kun parempaakaan hirvee en ole syöny.....
Harmi kun vaan joutu itse isänpäivänä valmistamaan....
ps.
Meidän paikallisessa hirviporukassa maalla on "Ammatti lihanleikkaaja"
Ei tarvinnut itse poistella kalvoja tai jänteitä...

Viimeksi muokannut H_Nietu : 09.11.2015 20:30
Vastaa lainaten