Viestiketju: Kuivaliha
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 28.10.2015, 20:12
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Sydämestä lihat.
3% lihojen painosta suolaa.
Pötköiksi leikatut lihat(pitkin syitä) asetellaan suolaa sekaan ripotellen astiaan, ei haittaa vaikaa suolaa jää yli, jätetään jemmaan.
Annetaan maustua vähintään vuorokausi.
Lihat pois astiasta, uusi asettelu lopujen suolien kera.
Odotellaan vähintään toinen vuorokausi.

Laitetaan helmi-maaliskuun vaihteessa kevätahavan hellittäväksi roikkumaan räystään alle verkolla suojattuna tai vastaavaan paikkaan, itse olen kerrostalon parvekkeella tehnyt verkkolaatikossa. Lintujen mahdollisuus paskantaa päälle suotavaa estää.

Kelin pitäisi olla sellaista päivällä aurinkoa ehkä jopa plussalla ja yöllä pakkasta, tuhnulla vesikelillä ei tule hyvä.
Odotellaan noin kuukausi :P

Sopivan suolan omalle kohdalle oppii kokeilemalla, itse suosin painon perusteella suolausta sen idioottivarmuuden takia,ei ole niin justiinsa ovatko päivän tai pari kun suola ei itsestään astiassa lisäänny.
Jotkut suolaa suolavedessä ja kattoo sekuntikellosta aikaa milloin pitää ottaa pois kylvystä.
Kelin ja kypsyys vaatii harjoittelua, ei muutama tuhnupäivä mitään pilaa. Läpikuivaksi ei kannata vetää eli sisälle saa jäädä punasempaa, tätä voi testailla koepalalla silloin tällöin. Vaarana on että poisottopäivänä ei ole mitään jäljellä

Halpojen kopioiden teosta mulla ei ole kokemuksia