Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 16.10.2015, 08:35
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

Jäähdytysletkut ja sähkökemiallinen hajoaminen ECD


Onko tietämystä / kokemusta / muuta tästä aiheesta. ECD (electrochemical degradation).
Diagnosing and resolving car coolant hose problems | Gates Europe, http://www.gatestechzone.com/en/prob...ilure-symptoms

Törmäsin valitettavasti tähän tuon juuri hankitun kesäauton puitteissa. Ilmiö syö letkua sisäpuolelta välittömästi liitosnysän jälkeen, herkimmin juuri jäähdytysjärjestelmän yläosissa. Tässäkin tapauksessa alumoottori jossa rautaputki johon tämä EPDM letku liitetään. Liitosalueella syntyy sähkökemiallinen reaktio, joka ajan kanssa tuhoaa letkua saaden lopulta aikaan hiushalkeaman josta neste vuotaa paineessa ulos.

Kestihän letku 11 vuotta ja 140 tkm. Mutta. Letkun vaihtaakseen pitää purkaa suuri määrä sälää joiden kiinnitysruuvit on erittäin mielenkiintoisissa paikoissa. Letku kun sijaitsee remmiahtimen alla v-kanjonissa. Niis se auto on Jaguar S-type R 4.2 l. Joo ei tarvi kommentoida, pysytään tuossa letkuaiheessa.

Kysymys kuuluu, olisiko tuohon kohtaan jotain parempaa letkua? Jos tuon alkupään saisi paremmallla materiaalilla. Sisähalkaisija n. 17,5 mm, vaihtuu sitten 10 mm sisämitalle loppumatkalle.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Letkurikko.jpg‎
Views:	320
Size:	102,3 Kt
ID:	64477   Click image for larger version

Name:	Letkut1.jpg‎
Views:	338
Size:	126,7 Kt
ID:	64478  
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten