Mudventures 2015
Keskiviikko
Lähdettiin Jnun kanssa tuuppaamaan Räkytäkyllä kohti Imatraa joskus ennen neljää. Matka sujui leppoisasti 80-90 kmh vauhtia ja autokin meni suoraan kun renkaat ei enää vuotaneet. Liimailin ne sikaflexillä ja yksi beadlockin muovikehä kavennettiin. Jännite mittari pimahti ajossa ja sitä pysähdyttiin ihmettelemään, yleismittari kuitenkin toi varmuuden että latausta on. Samalla tutkin onko jotain ongelmaa kun kuului uusi "sivuääni" jostain. Mitään erikoista ei kuitenkaan löytynyt. Vähän Viipurin portin jälkeen sitten alkoi auto puutumaan kalkatuksen säestämänä. Tien sivuun ja pelti auki, arvioin heti että keskeytys tuli, jotain oli pahasti vialla. Kalkatus tulee alakerrasta, männästä tms. Öljykorkista myös huohotti mielestäni normaalia enemmän. Soitto Jopalle ja oli onneksi vielä perässämme. Hetken tutkittiin ongelmaa ja päätettiin koittaa ajaa rajalle noin 20km, paikkaan johon Tapsa4x4 on jättänyt trailerin. Ei päästy montaakaan kilometriä kun räkytäky vain puutui ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Laitettiin BJ liinalla HJ:n perään ja hinattiin Imatralle.
Siihen jäi
Jnun kanssa evakuoiduttiin Jopan HJn kyytiin. Muuten hyvä mutta takapenkin alaosa oli jätetty kotiin joten sai istua oman makuupussin tai telttapatjan päällä. Pääasia oli että päästiin reissuun muuten vitutuksen määrää ei olisi voinut mitata millään asteikolla. Sanoin kyllä Jnulle että jos ei muuta niin hinataan romu kotiin ja KZJ:lla takas makkaranpaistosafarille.
Otettiin matkaan vain kaikki välttämättömyydet ja siinä sitte unohtui yksi laturi ja kumisaappatkin.
Sveton tullissa ei ollut kovaa jonoa mutta aikaa meni silti pari tuntia kun ei vaan mitään tapahtunut. Katoksen alla sitten äkkäsivät ruotsin armeijan telttalämmittimen ja sitten purettiinkiin kaikki kontista ulos. Aggregat sano ryssä kun telttawebaston näki. Luulivat varmaan salkkuydinpommiksi kun sitä niin moni koppalakki kävi tutkimassa. Maastopukuinen mies oli kovin kiinnostunut Jopan paperikartasta ja kävi sitä sivu sivultä läpi monta minuuttia. Onneks Niko puhuu venäjää ja sai selvitettyä mikä telttawebasto on ja päästiin jatkamaan matkaa.
Pikkusessa valkosessa kopperossa huoltiskka vastapäätä vaihdettiin ruplia, kurssi oli jotain 70 pintaan. Ostin myös ekan laatikon lonkeroa ko. kaupasta, mieleen jäi kun myyjä yritti väkisin myydä tupakkaa, kysyi ainakin viisi kertaa "miksi et osta tupakkaa". Huoltsikalla tankit täyteen ja diesel taisi maksaa 34,90rubl/l.
Sorvalin valinta RIP. Lopettanut toimintansa? Käytiin jossain pienessä kaupassa oikealla puolella tietä ennen IP:n isoa risteystä. Siiderit oli aika vähissä muuten saatiin about kaikki....paitsi pikkuhousumehua ei ollut.
Takapenkin tunnelmia kun eväät saatu hankittua.
Matka Pamela leiriin alkoi ja eräällä peltoaukealla pysähdyttiin ihailemaan komeita revontulia.
Leirin on laitettu pystyy Pamelan lähelle männikön suojaan, kuten oli suunniteltukkin.
Majotuksena perinteinen PJ teltta ja lämmityksenä ruotsin armeijan telttawebasto. Akut hyytyi parina yönä mutta ei ongelmaa kun Suomen armeija makuupussi lämmittää.