Näytä yksittäinen viesti
Vanha 11.10.2015, 15:19
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Perusasetus

Heipparallaa taas

Toivon että kukaan ei vetäisi mun seuraavista Häänrik's logiks päättelyistä herneitä nokkaansa. keskustelu on kuitenkinn avoinna kritiikille.

Elikkhäs aloin tekemään kiinnikkeitä tuohon jakiksen kiinnittämiseen mersun laatikkoon. Samalla tuli tehtyä muutamia huomioita:

Monesti oon palstalla törmänny siihen että kun mesen automaattiin on liitetty jakis, niin kiinnitys on tapahtunu suoraan automaatin perässä oleviin laipan pultteihin. Tässä MUN mielestä piilee pieni vaaran paikka. Tässä vaiheessa on syytä lukiessaan silmäillä allaolevaa kuvaa.
Laatikon perässä oleva laippa on tehtaalla suunniteltu kannattelemaan moottorinkorvakkeilta jäävää moottorin+laatikon painoa (Joka on käsipuntarilla arvioituna n.10kg johtuen todella keskelle pakettia sijoitetuista moottorinkannakkeista), sekä noin 1,5kg painoista kardaanin päätä. Laippaan kohdistuvat voimat on piirretty nuolin kuvaan asian havainnollistamiseksi.

No, nyt siihen heitetään perään arviolta n.40kg painava jakolaatikko. nyt siihen kohdistuu pystysuuntaista voimaa, sekä jakiksen ja laipan pulttien etäisyydestä johtuen veto ja -työntövoimaa. lisäksi laippa joutuu elämään veto päällä ajaessa myös kiertyvän voiman kanssa (kaareva nuoli). Tämän kaiken lisäksi moottorin ja automaatin ylijäämäpaino ei ole hävinnyt mihinkään. Nyt kun oikein funteeraa asiaa niin kun tuo jakis ny rytkyy tuola peräs kivikossa aikansa ja sitten ajetaan kartaani kiveen (Iso keltapunainen nuoli) niin aletaan olla melko kovien pitkä ja lyhytkestoisten voimien äärellä. Ajattelinkin laipan lisäksi vetää tukiraudat laatikkoa ja lohkoa yhdistävien pulttien alle lievent6ääkseni näitä voimia.

Jos joku on eri mieltä, niin asiansa saa esittää
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20151011_112534.jpg‎
Views:	2488
Size:	82,9 Kt
ID:	64327   Click image for larger version

Name:	esim erkki.jpg‎
Views:	2340
Size:	89,8 Kt
ID:	64328  
Plus muita romuja