Niin nythän on eka kerta kun nuo Baltic Cupin säännöt yleensä on suomeksi käännetty ja sen takia nuita kommentteja olisi hyvä saada. Toisaalta Lapland Trophyssä on molemmat luokat ja BC on eka kertaa suomessa. Suomalaisten osanottajamäärästä BC:ssa voi sitten kilpailun jälkeen tehdä omat johtopäätöksensä.
Toisaalta sitten ei tarvitse ihmetellä miksei suomen suunnistuskisoissa aja ulkomalaisia tai vice versa suomalaisten autoilla on turha mennä sinne puolestaan kisailemaan (vrt. kentsun matka original luokan biilillä). Eli jos jotain pitää niin jotain menettää. Mielestäni Aleksanteri ilmaisi ainakin eestiläisten kannan hyvinkin selkeästi täällä jossain toisessa topicissa (Offivarusteen).
Mun oma näkemys on, että meillä ei ole nuita suunnistuskisojen järjestäjiä ja osanottajia vielä niin paljon, että laji säilyisi pelkästään kotimaisin voimin ja säännöin (vrt. offivarusteen kisan tämän hetkinen osanottajamäärä) ja kun järjestelyissä on kuitenkin aika paljon hommaa niin ainakin järjestäjien puolelta toivotettaisiin ulkomaalaisia tervetulleiksi. Nimittäin se into loppuu hyvinkin nopeasti, jos automäärä jää johonkin 20 autoon vaikka ajetaan kotimaisin säännöin.
No toisaalta on mielenkiintoista nähdä saako tuo suunnistus kilpailulajina kannatusta niin, että suomalaisia alkaisi näkymään enemmänkin ulkomaankisoissa. Vai jääkö se suomessa ns. safariharrastukseksi.
Kun nuita sääntöjä lukee, voi pitää mielessä että ne on hyväksytty jo Balttian maissa ja venäjäkin on periaatteessa ne hyväksynyt (riippuen kysyykö Pietarista vai Moskovasta, lat. huom.). Nehän noudattelevat aika paljon eestin sääntöjä. Pikkutarkkuus johtuu osaksi siitä, että katsastus on Balttian maissa edelleen samalla tasolla kuin ennen EU-jäsennyytä (eli autoa ei tarvi edes viedä konttorille) ja venäjällähän tilanne on vielä hupaisampi. Niin sieltä voi tulla sitten ihan mitä vain viritelmiä vastaan. Ihminen on kekseliäs.
Sinänsä Warn Trophyn säännöt mukaanlukien rengassäännöt ovat jo viisi vuotta vanhat ja ne tehtiin silloisen tilanteen mukaan.
|