Joopa joo.
En kyllä ihan lähtis uskomaan kaikkea, mitä myyntimies on tonne Zinga -sivuille kirjottanu. Ainoastaan yhdestä kohdasta löysin tiedon riittävyys/40 mikrometriä ja silti sanotaan, että se kestää kuumasinkitystä(150 mikrometriä) pidempään. Molemmat menetelmät perustuu sinkin uhrautumiseen.
Voidaan hitsata, koska sisältää 96% sinkkiä ja 4% hartseja. No palaahan se hitsi tavallisenkin maalin läpi ja voi sinkittyäkin hitsata. Ei se nyt vaan millään tavalla hyvä asia ole.
Toi ei vaadi esikäsittelyä kohta on mielenkiintonen ja välillä puhutaan Sa 2,5 ja jopa 3 puhdistusasteesta. Yleensä autoharrastajiin kuulemma vetoaa aineet, joilla voi hieman oikaista vittumaisiisa esikäsittelyissä, jne... Joku innokas varmaan vetäsee ton mörnäkän suoraan alustamassan päälle. Se on tietenkin tosi asia, että tuollanen kiinteä pintaruoste on lujaa kiinni pinnassa. Se muodostaa hyvän, karhean pinnan, johon maali voi kiinnittyä, ja jos maali vielä eristää ruosteen ulkomaailmasta, niin homma toimii. Esim Hammerite.(muuten hyvä, mutta arka kiveniskuille). Kiinteä pintaruoste ei sitten tarkoita sellaista kuin tojotan runko.
Tuo sinkkihomma vielä. Vaikka hieman täytyy kritisoida myyntipuheita, niin sinkkimaali on oikeasti hyvää tavaraa. Ei sen niin väliä, mitä aine on, kunhan siellä sinkkiä on ja pysyy vielä kiinni jossakin. Sinkkimaalien ongelma on yleensä ollut tuo kiinnipysyminen. Kyseisessä tavarassa näkyy olevan 4% hartseja. Muistaakseni aika samat lukemat oli Bilhelvetenin tuotteessa. En ole testannut pysyykö se kiinni missään.
Toisaalta mailiosoite oli Kalevi Järvisen nimellä. Sama mies on mm. jäteöljymaalin ja maitomaalin takana.
"Miksi autotallini ulkoverhous on aivan homeessa, vaikka maalasin sen maitomaalilla?"
"Hyvä mies, se on maitomaalin ominaisuus."
Kaverilla oli myös joku oma kehitelmä punamultamaalista. Siihen lisättiin suurinpiirtein samat aineet kuin tavan "öljymaaliin". Säilyttää kuulemma värinsä perinteistä paremmin, miksiköhän?
Tulipa taas lätinää.
www.alanmiehet.com #1