Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 17.01.2005, 13:58
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

On tiedossa. Tai itse asiassa tuo ruostumattomien jalous ei tule niinkään itse metallista tai sen seosaineista, vaan siitä hapettumisen pysäyttävästä teräksen pintaan muodostuvasta passivoituneesta kromioksidikalvosta. Aktiivisen perusmetallin liittäminen mustaan rautaan (hitsaamalla) ei ole niin paha juttu, kunhan muistaa esim. maalaamalla tai muuten estää hapen ja elektrolyyttien pääsy mustalle osuudelle.

Vielä pahempi galvaaninen "rikos" on liittää alumiiniosia ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin, useimmin ihmiset ruuvailevat surutta alumiiniosiaan kiinni rosteripulteilla ja etenkin meri-ilmastossa ne jämähtävät niin hyvin yhteen että siinä voi tulla ikävä Toyotan 20 vuoden ikäisen alustan "vain" kiinniruostuneita muttereita. Ne lähtevät sentään lämmöllä, rost-offilla ja väkivallalla.

Mutta joo, vaikka tekeekin tankin ruostumattomasta, ei kannata vahingossa tehdä siitä paristoa. Nylonprikkoja, kumia, sikaflexiä yms. vaan oikeisiin väleihin. Aika pieni vaiva.

Eikä se rosteri mitään bling-blingiä ole, nykyinen pakoputki äänenvaimentimineen on kauttaaltaan 2- ja 3-millisestä haponkestävästä ja hintaa palikoille tuli romupihalla 20 euroa, siihen muutama hitsauspuikko päälle. Sitä kutsutaan edistykseksi.


Vastaa lainaten