Minä liottelisin irti...
Siis luin taannoin topiikin, mutta vedetään nyt yhteen: siis oliko minkä ikäinen kone, ja oliko kone makeavesijäähdytetty?
Jos perinteinen raakavesijäähdytteinen, niin voi kestää vaikka 35 vuotta.... (Nostin äsken vm. 80 flipperistä pois alkuperäisen, raakavesijäähdytteisen koneen)
Toki tuo lienee lähellä ennätystä merikäytössä tuon litratehon koneissa?
Siis jos makeavesijäähdytetyssä (siis koneessa glygolit) koneesta pullahtaa lohkosta proppu, niin silloin joko jäähdytinneste on ollut melkein vettä, taikka sen lisäksi edellistalvena? lämmönvaihdin on alkanut vuotamaan molempiin suuntiin, siis glygolit on lantattu vedeksi...
Ja tuo "merikoneen" korvaaminen jollain auton moottorilla ei ole aivan helppoa:
Vaatii käytännössä aina tuon makeavesijäähdytyksen.
Ja nuo merikoneet (tietysti riippuu veneestä) on "optimoitu" merikäyttöön, siis nokka-akseli, ja mahdollisesti muutkin komponentit....
Siis esim. chevy sb 307 cid 225 hv "täysikaasukierrokset" pitäisi olla noin 4200 rpm. ja tämä "maailman huonoimmilla" pakosarjoilla, ja virranjakaja ilman alipainetietoa...
Siis pitää pitää huolta, että vene lähtee liukuun, sillä jos potkurissa liikaa pitoa/nousua, niin kone, minkä pitäs riittää 40-50 solmun nopeuksiin, voi jäädä alle 20 solmuun.
|