Melutodistuksia on olemassa, mutta nämä lienevät aikas väljiä. Eli jos vanha kone pitää mökää niin sitten se pitää. Suurin meluaja näissä on potkuri, siksi nykyään alkaa olemaan kolmilapaista ja erikoisemmin muotoiltua ropellia pikkukoneissakin. Osa syynä on halu tehokkaampaan potkuriin mutta myös se meluasia on enemmän esillä kuin ennen.
Koneisiin saa, ja joihinkin on asenneltukin lisävaimentimia pakoputkien jatkeeksi mutta nämä ovat toistaiseksi virallisesti tarpeen esim. tuolla keskisemmässä Euroopassa. Aivan suoria putkia on yleisesti ja normaali äänenvaimenninkin on vaan pönttö jossa reikäputki(tai ei sitäkään)sisällä. 
Ahdetuissa veheksissä vaimentimia ei juuri ole kun se solmu pitää mölyt kurissa.
Lentäjän toiminnalla on suuri merkitys, eli meluisaksi tiedetyllä koneella ajetaan vältellen maksimitehoja tai sitten tehoa vähennetään heti kun se on mahdollista ja säätöpotkurilla lapakulmaa isommaksi mahd nopeasti.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
|