Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Minä laittasin noille betonilaatoille lämmityksen, ja nimenomaan sähköllä.
Aivan normaalia lattialämmityskaapelia, ja tehoa suuruusluokka 100w/m2, niin saa jäät sulatettua irti, kun ulkona on nollassa/pikku pakkasta. Ja ohjaus esim. ajastimella/painonapilla. siis kun painaa nappia, niin on päällä esim. 8 tuntia.
Taisin taannoin jo mainita, että mulla on autokatoksessa lattialämmitys juurikin tuosta syystä, tehoa reilusti alle 100w/m2, mutta kun on 10 tuntia päällä nollakelillä, niin jäät lähtee irti/haihtuu pois.
Ja kilowatin lattialämmityskaapeli maksaa alta? 100e, ja ajastin painonappeineen muutaman kympin.
|
Kyllä minä olen näitä laskenut, mutta kalliilta tuntuu silti. Danfossin mitoitusohjeen mukaan suositellaan 200 W/m2 sulatuskäytössä kun ulkolämpö on 0...-5 astetta. Minulla on n. 26 m2 kokoinen betoniluiska, joten suositeltu teho olisi reilut 5 kW. Halvimmat kaapelit on tosiaan luokkaa 100 e/kW eli hintaa tulisi 500 euroa pelkästään isomman laatan kaapelille. Onhan se aika pieni prosentti koko tallin kustannuksista, mutta silti aika iso raha kun muutenkin on näitä menoja tässä.