Näytä yksittäinen viesti
Vanha 02.08.2015, 18:45
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Se on yksivuotinen putkikasvi ja sillä on aika vetinen varsi. Suurin massa on siinä varessa. Tuoreena sillä on tilavuuspainoa aika paljon sen veden vuoksi, eli varmaan aika hidas kuvattava.

Jättipalsami on kova levittämään siemeniä, mikä on tietysti etu, jos sitä viljellä haluaisi. Kypsä siemenkota hajoaa ja ampuu siemenet useammankin metrin päähän. Voi olla, että siement kestävät eläinten mahoissa ja kulkeutuvat pitkiäkin matkoja, siis vähän sama homma kuin on hukkakauran kanssa.

En tiedä mistä tätä on minun maille tullut, ehkä juuri hirvet tai peurat on tuoneet tai sitten joku kotipuutarhuri on käynyt heittämässä hävittämiään kasveja tuonne valaistun kuntopolun varteen. Naapurin, eli kunnan puolelle tahtoo koko ajan tulla mastoon kaikenlaisia puutarhajäte-, oksa- ym. kasoja, joten ei olisi mikään ihme, jos joku olisi vienyt kasansa joskus vähän kauemmas. Muutamat laiskat puutarhurit ei viitsi viedä roskiaan keräyspaikkoihin, vaan tekevät toisten maille omia kaatopaikkojaan sinne tänne.

Vieraslajina ja kovana leviäjänä pitäisi kuitenkin pyrkiä poistamaan tämä joka paikasta.
Samaa olen harrastanut sekä oman maan puolella, että tuossa rajan toisella puolen pellon reunassa. Oletan sen leviämisen alkaneen tältä tilukselta, joten makselen edellisten omistajien velkoja.
Toinen perkele on tuo lupiini. Sitä olen poistellut työmatkan varrelta.