Tutkailin tuossa lohkoa niin onpahan nuo lohkon sivussa olevat proput ainakin vaihdettu uusiin. Ja sitten selvästi näkee että syystä tai toisesta on myös konetta tai vaihdelaatikkoa käytetty irti jossakin vaiheessa, tästä vaan herää kysymys onkohan se takapäädyn alempi pakkasproppu vaihdettu vai ei. Sitä ei vissiin pääse näkemään mistään suunnasta edes vilausta, muutakuin laatikon irrottamalla?
Ne kiristettävät kumiproputkin tuli. Hieman olen skeptinen että voisiko nuo mitenkään pysyä tuolla kannen päässä, tuo kumihan vain kiristetään kahden prikan välissä ja se sitten pullistuu, mutta samallahan se profiili siinä muuttuu pyöreäksi että noinkohan tuollaisella on mitään mahdollisuutta pysyä paikallaan

Ja sen pitäisi pystyä menemään ainakin reilun 1cm vesitilaan sisään ettei se pullistu vain niin että se pullahtaa väkisellä sieltä kolosta pihalle, liekkö siellä tuolla kannen päässä minkä verran tilaa mennä sisäänpäin?
Tässä sitä nyt jahkataa miten tämän homman tekisi. Haluaisin luonnollisesti välttää moottorin ja/tai vaihteiston irrottamisen.
Kumpi tapa teistä olisi parempi kokeilla?
1. Yrittää kangeta tuo vanha proppu tuolta kannen päästä pois ja kokeilla tuolla kiristettävällä kumipropulla? Tuo ehkä voisi onnistua jos jompi kumpi noista kumiproppun koosta on sellainen että ilman kiristämistä olisi heti nafti siihen paikkaan ettei tarvisi mahdottomasti ruuvata sitä niin että se pyöristyy paljoa.
2. Putsata paikallaan oleva vesiproppu, hommata siihen sisään pykälää pienempi proppu ja "liimata" se pienempi proppu esim. kemiallisella metallilla vanhan propun päälle? Tämä uusi pienempi proppu siis käytännössä tekisi uudet pinnat vanhan vesipropun ulkopinnalle ja kemiallinen metalli huolehtisi kiinnityksestä/tiivistyksestä.
Ja jos ottaisinkin vain laatikon irti, niin saako sieltä alakautta vaihdettua ne molemmat takapään vesiproput? Kyljessä on niin uuden näköset että niitä ei tarvisi nyt vaihtaa. Takapäässä nyt se ylempi kannessa oleva vuotaa ja alemman statusta en tiedä, voin vain arvailla.