> Nimenomaan ennen kaasaria että näin ei kävisi...
Hups! Sekaisin meni, mutta ajatus selvisi.
> Se alkuperäinen öljykylpyputsari ei ole tarkoitettu kasvaneille
> ilmamäärille, joita puhaltimen kanssa koneeseen menee.
> Se alkaa ahdistaa ja puhdistusteho heikkenee oleellisesti.
Tuo on sikäli puppua että nimenomaan virtauksen nopeuden kasvaessa öljysyklonin puhdistusteho paranee. Mitä suurempi virtausnopeus, sitä pienemmät hiukkaset jäävät öljyyn. Tyhjäkäynti oikein pölyisessä ympäristössä on paljon pahempi koneen kannalta kuin korkeat kierrokset.
Ahdistaa se kyllä saattaa, jonka johdosta ajattelinkin käyttää sitä virtauspenkissä. Kaikin muin puolin se on kyllä aika ylivoimainen
- periaatteessa ilmainen (vai kuinka monta senttiä maksaa muutama desi moottoriöljyä ja muutama desi löpöä joka sen pesuun menee?),
- kestää suuria määriä pölyä _tukkeutumatta_
- pienet "hörpätyt" vesimäärät eivät pääse koneeseen asti, vaan jäävät öljyn pinnalle ja haihtuvat vähitellen ilmavirtaan.
Joku vastaava järjestely kannattaa kehittää jos vaihtaa putsarin tyyppiä. Esim. HJ:ssa on sisä- ja ulkolokasuojan välissä ilmanoton alkupäässä sellainen muovikippo jonka kautta imuilma kiertää, ja jossa on pieni viemäri pohjalla - miksiköhän?
Tuosta veden erottamiskyvystä miunlla on omakätistä kokemusta, kun hyöky auton edessä viime kesänä Laatokassa ajellessa nousi konepellille (autossa ei ollut snorkkelia), ja rannalla sitten tarkastin ilmanputsarin kotelon, ja öljyn pinnalla lillui jonkin verran vettä. Kone ei nikotellutkaan.
En usko että näillä meidän koneilla olisi mahdollista kehittää niin kovaa tilavuusvirtaa että öljy hörppääntyisi sen kyytiin, itse asiassa taitaa virtauksen muoto kotelon sisällä (sykloni) olla sellainen että neste nimenomaan jää altaan pohjalle ilmavirran kääntyessä jyrkästi (sama ilmiö johon laitteen suodatusteho perustuu, hiukkaset jatkavat inertiansa takia suoraan ja jäävät öljyyn kun taas kevyemmät kaasumolekyylit vaihtavat nopeasti suuntaa).
Ainoa epävarma tekijä on tosiaan se, että käytännössä pieniä öljypisaroita kuitenkin kulkee turbolle asti, ja näiden vaikutuksesta olen vähän epävarma, jos kerran bensapisarat aiheuttavat ongelmia. Toisaalta bensaa on aina n. 15-osa imuilmasta (seossuhde) kun taas öljyä ei varmaan edes tuhannesosaa. En ole ikinä huomannut että öljyn taso olisi paljoakaan vajonnut kun olen suodatinta putsannut.
Mene ja tiedä.
|