Viestiketju: Cherokee ysikaks
Näytä yksittäinen viesti
  #55  
Vanha 18.07.2015, 22:59
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Ladoga huoltoa..ennen ja matkalla


Niin...toukokuussa homma jatkui siihen malliin, että autohan katsastuksessa jäi leimaamatta,kun helmat oli ruosteessa ja reiillä, lisäksi jarruvalo ei toiminut. Valo alkoi toimimaan kun muutaman kerran liikutteli edestakaisin katkaisijan tappia. Muitakin pikkuvikoja oli, mutta ne ei niinkään katsastuksessa haitanneet, kuten jatkuvasti palava sisävalo, syynä oli toisessa takaovessa hajonnut katkaisija. Öljyjä siis tuli vaihdeltua, samoin jäähdytysnesteet. Joskus aikoinaan on ilmeisesti edellistä syyläriä korjattu paikka-aineella, joka vieläkin vesikierrossa kummitteli ja pari pesua ei tuntunut riittävän. Serpentiini remmin ja idelerin vaihdossa oli tarkoitus ottaa tuulitunneli pois...no lähtihän se...kolmessa osassa. Mikään liima ei auttanut, ei pysynyt muovissa, niin asenusnauhalla kasaan. Laatikon ö-pohjan joutui irroittamaan, koska ihan reilusti vuoti tiiviste. Sattumata samassa nurkassa oli yksi katkennut pultti ja toinen reikä missä jenkat oli menneet. Hoonasin poralla hiukan suuremmaksi sitä jenkatonta reikää, koska siihen sai läpipultin ja mutterin. Kokeilin sitten katkenuntta pulttia porailla, että sais pienen vastakierretapin nii sehän holahti poralla ylös ja pois reiästä! Helppo korjaus! Jakiksen öljyjä en lähteny vaihtamaan, koska, muistaakseni ne oli vasta 5v sitten vaihdettu...tai ainakin tarkistettu. Ihan oli kirkkaat ja desi lisää vain.

Niin ne helmat tein sitten kahdesta palkista 40mm ja 60mm, kun sopivan kokoista yhtä palkkia ei löytynyt.







Palkit ovat lisäksi hiukan eritasolla, johtuen siitä, että oli helpompi hitsailla paikalle. Sovittelu kuvassa näkyykin puupalikka, jolla oikeaa kohtaa haettu. Kun helmat ja etulokarin ruoste paikka oli korjattu, tulikin sitten leima.

31" fedimat laitoin levittäville peltivanteille. Enää ei ottanut kiinni tukivarsiin, mutta lähes kaikkialle muualle sitten ottikin! Tasapainoja yksi rengas vaati muistaakseni 180g!



Taas jo kolmannen kerran kuukauden sisään otin lokarit irti, rälläkällä ja puukkoshalla hiukan hienosäätöä tein. Lopuksi 2mm pe muovista suikaleet, niin sai aikaan aivan julmettuman törkyset levikkeet!

Vanhan tankin otin myös irti. Yksin, pihalla homma onnistui parin tunkin avulla ja suurin ongelma oli tulla siitä, että yritin irroitella johtoja tankista...enkä siitä liittimestä joka n. 20cm päässä. Onneksi en saanut kummempaa tuhoa aikaan, kun tajusin googletella kuvaa hommasta. Olihan se hiukan rutussa...



- Homma meni kyllä loppupeleissä niin, että la iltapäivänä, muutama tunti ennen lähtöä kun viimeset ostokset tein ja tankkasin n 15l tunsin citimarketin p-paikalla vienoa bensan hajua. Kotiin päästyäni heitin puhtaan pahvin tankin alle ja siinä välissä kun kalj...kauppakassit olin sisälle vienyt oli läikkä pahvissa. Ei muuta kun tankki taas irti. Pieni reikähän siinä kyljessä oli, n. 2/3 tankissa. Vanha tankki taas paikalle ja sinne paineilmaan. Suoristui vielä kohtalaisesti, vaikka kolmatta vuotta oli lommot olleet.

Tallissa oli odotellut jo jnkin aikaa tuollainen pieni vinssi narulla, Come-Up 6000. Sitä joskus suunistus pajerossa takana kokeiltiin ja crossi averossa se oli edessä. Pitihän vinssi saada autoon kun oikee Venäjälle lähdetään! Jeepissähän tuo vinssin asennus vaatii vähän vahvempaa puskuria ja puskurin asennus vahvempia kiinnikeitä. Tein pahvisapluunan jonka sitten kiikutin paikalliselle metalli pajalle missä työharjoittelija työsti palasta ja teki reikiä. Sen verran oli mitta tarkkuss minulla heikkoa, että joutui vielä porailemaan reikiä isommiksi. Simpukan pultit piti myös tulla tuon kyseisen kiinnikkeen läpi ja pienen kierroksen jälkeen löyyi sopivan mittaiset, tosin tilaustavarana. Onneksi tuli valittua kalliimpi mutta nopeampi toimitus. Yksi vanhoista pulteista olikin jo poikki ja yllättäen se alumiinu speisseri palasina. Simpukasta tuli pulttia näkyville n 5mm, mutta se riitti että sai mutterin hitsattua siihen ja pyöriteltyä jämän pois. Spesserin jämät mukana kävin taas Arskan pajalla, jossa tehtiin reiät soppivan kokoisilla reillä ja kotosalla hitsuuttelin lattaa niihin.


Tuon kun olin kasannut, niin ajatelin että helppo homma...Simpukka paikalle heittämällä kun on uudet pultitikin...Illalla klo 20 jälkeen aloin asentelemaan ja olihan se ennen 02 yöllä paikalla! Lattaraudat tuli ehkä hiukan väärään kulmaan hitsailtua ja niitä joutui korjailemaan, mutta suurin ongelma oli se että kaksi kolmesta jenkasta oli menossa pilalle, siis simpukasta. Uudet pultit kun oli ihan tylppäkärkisiä nii ei lähteny oikeen vetämään ja pilas sen alkupään jenkan. Sen alkupään jenkan sain puhdistettua vanhoilla pulteilla, pikkuhiljaa pyöritellen ja lopuksi uudetkin paikalleen.

Perjantai aamuna, siis päivää ennen lähtöä hitsuuttelin etupuskurin valmiiksi ja asensin vinssin.

Tuosta se lähti...


Ja tuollanen siitä tuli...

Hienostihan se siihen meni, piuhat oli tosin niin napakat,että vinssi on asennettu väärinpäin. Vapautinkin takana, tosin se ei toiminut, kun kahva hukassa... Toisaalta, ei kauhesti ollut väliä sillä toimiiko vapautus, kun ensimmäisessa testauksessa totesin että tuohan on hajalla! Jaksoi juuri ja juuri pyöriä. Sama homma oli jokunen vuosi sitten, kun pajeroon tuo laitttiin. Silloin selvis crcllä ja moottorin puhdistuksella. En jaksanut ja ehtinyt asiaa jäädä tekemään. Ompahan koristeena!

Puskurin teon jälkeen aloin varustelemaan sisätiloja. Eli takapenkin otin kokonaan pois ja tilalle vaneri, tolppien päähän niin että se nousi n. 20cm takapoksin pohjasta, loppuen kyllä samoille kohdille mitä takapenkki. Aparin penkin taakse tuli akku laatikko + akku. Virrat vedin konehuoneesta niin että päävirtakatkaisin tuli käsijarrukahvan viereen ja osa sähköistä toimi lisäakusta, osa molemmista tai edesta, kuten kattovalot. Akun päälle, siis apprin penkin taakse tuli asuntoauto vanin 12v jääkaappi, joka sekin piti hiukan koteloida. Samaan satsiin tuli myös latauspistokkeita, pieni inventteri ja la-puhelin. Vaihdekepin viereen tuli sitten tuollainen normi sisä käyttöön tarkoitettu sähkörasia, mihin tuli valokatkaisijat ja varustelun katkaisia. Lisäsulakekotelon jemmasin käsinojan sisälle. Katolle rakentelin vanhasta tutusta telineestä 2015 version, eli otin kaikki laatikot vanerista irti ja tilalle tuli n. 120 pitkä muovinen tavara boksi.

Sitten tosiaan la iltana oli tarkoitus päästä reissuun, mutta tankinvaihdon ym. pikku puuhastelujen takia lähtö venähti niin että pääsimme joskus klo 02 Mikkelistä ajaelmaan kohti rajaa...Samantien huomasimme että autossa oli liikaa painoa ja liian takana. Jokainen töyssy tuntui, siis jo suomen puolella! Renkaat raapivat lokasuojia silleen aika ilkeästi. Ennen kun ylitimme rajan siirsimme kaiken painavan tavaran mahdollisimman eteen, mutta ei sekään auttanut.
Imatra- Sveto ylitys tapahtui aamulla 4-5 aikaan. Russki tullimies tutkaili kauan papereita, kyseli jopa suomeksi olenko ensimmäistä kertaa itse autolla. Tullissa sitten oli n. 15 autoa ja me parijonossa ensimmäisinä...tarkastusten jälkeen tullimies alkoi selittämään jotain että emme saa lähteä, muut menee. Niin siinä kävikin ja kaiken lisäksi ollessamma ainuina asikkaina kolme virkailijaa lähestyi meitä ja pyysivät ystävällisesti minulta "passport, register". Lykkäsin hemmolle paperit käteen ja sitten siinä ihmeteltiin että mitäs nyt. Kesti ainakin 15min kun karjalan valkenevassa aamussa törötimme tullissa, ilman papereita...Kohta tämä asiakas palvelu delegaatio lähestyi meitä taas, antoivat paperit mulle kouraan ja toivottivat hjuva matka!

Jossain Sveto- Viipuri välillä aamuinen poseeraus, kuvassa työkaverini Jukka, jonka sain houkuteltua reissuun mukaan. hiukan on perä maassa...



Päivähän meni siinä ajellessa, eli Pietarin kautta Murmaskintielle ja siitä vielä reilu 200km pohjoiseen, Aljohovintsina...tai mikä se nyt olikaan, missä camp 1-2 sijaitsi. Siellä oltiin n. klo 14 iltapäivällä, eli 12h matkaan meni. Muutoin ajo sujui ilman teknisiä ongelmia, mitä nyt toinen lisäpitkistä oli tipahtanut ja johtojen varassa katolla. Camppiin ei jääty, siellä Pykön tiimiä käytiin morjenstamassa, jatkaen matkaa lähistöllä olevalle lammelle. Ruokailtuamme aloin tutkimaan takajousten tilaa, joka oli aika "suora". Suunitelmana oli, että veistelen puusta sopivat palikat akselin päälle, jotka sitten nipparilla ja asennusnauhalla siihen kiinitetään, niin että bumpstopit ottavan puuhun kiinni. Suunitelmaan tuli kuitenkin muutos, kun paikalle tuli muitakin kisaturisteja ja heillä mukanaan 24v hitsaukskone ja akkurälläkkä. Rautaa ei tosin oikeen ollut, mutta takapuskurin päistä lähti palat, jotka sitten hitsuuttelin kiinni. Valitettavasti, siinä vaiheessa iltaa käsi ei ollut kovin vakaa...ja seuraavana päivänä ennen kun isommalle tielle pääsimme tippui toinen palikka jo välille. Sen sitten korvasin tienposkesta löytyneellä puupalikalla ja nippusiteillä! Kesti muuten suomeen asti!

Varsinaista matkakertomusta nyt ei tähän jaksa kirjoitella mutta reissuun tuli kilsoja n. 2000 ja palasimme seuraavan viikon ma aamuna suomeen. Toinenkin lisävalo tipahti katolta, silloin suoraan tuulilasiin. Puolessavälissä reissua, jossain Salmi- pitkäranta välillä alkoi julmettu venttiilin naputus, joka välillä häipyi ja välillä palasi. Yhden kerran joutui käyttämään ihan hidasta nelikkoakin. Perjantaina ajelimme viimeisen SS:n varteen, pääsimme WP29 ja muut suomiturist oli WP30...Pitihän sitä ihan sitte kisareittiä ajaa, sen vajaa puol kilsaa, kun tiesi että vetoautoja on lähellä.

Pistetään nyt tähän vielä kuvia reissustakin...

Pikkusilta lähellä Sortavalaa.


Suomiturist asemissa


Proto 402 Pylkkö & Suur jatkamassa SS3


Pieni sivupolku..eli käväsimmä Äänisen rannoilla, tai tuossa Syväri joen alkua...


Salmin kirkonrauniot


Pylkön leiri Syskyjärvellä


Suomaliset enskakuskit kävi morjenstamassa.


Pientä pölyä ilmassa...Hiitolan suunnilla, uusi tie Hiitola - Lahdenpohja välillä näytti olevan valmis, mutta sinne ei päässyt ajamaan.


Viimeisen Campin aamuista maisemaa...kauniinpaa kuin kuvan ottajan olo...


Kummastusta ja hämmästystä on herättänyt, että miksi tossa on kaks samanlaista navigaattoria...kuva ehkä kertoo syyn.


Edit: Tuossa vielä suurinpiirtein googlemapsista kuvaa millainen reitti oli.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------

Viimeksi muokannut mikaelt : 19.07.2015 00:10
Vastaa lainaten