Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Tämä oisi kyllä kokeilemisen arvoinen liemi tuohon aurahommaan. Siinä kun nimenomaan käy välillä niin että kone kiehuu kun ensin on pitkään työnnetty kiuhumisrajalla ja sitten ei tarvi kuin se viimeinen niitti että jostain muodostuu höyrykupla ja kun kaikki rauta on hehkuvan kuumaa niin laite kiehuu ja komeesti.
.
|
Vähän ohi otsikosta, mutta oliko sulla tuo "aura-auto" bj-40? ja oliko vielä vakio?
Tuolla bj-40 jäähdyttimellä saa luovutettua huomattavia lämpömääriä ilmaan, ja varsinkin jos puhutaan ulkolämpötiloista, jolloin aurataan lunta.....
Omalla bj:llä olen hinannut kirjastoautosta tehtyä asuntoautoa moottoritiellä, ja kirjaimellisesti sai vetää läppä tiskissä, ja ei alkanut keittää, vaikka oli reilu 20 astetta lämmintä.
Yhdellä entisellä bj:llä ei kestänyt vedättä juurikaan, kun alkoi keittämään: Jäähdyttäjä putsattiin, ja flektin jumitin, siitä huolimatta ei heittänyt kuumumasta liikaa, ja ilman termostaattiakin kuumui liikaa... sitten kun otin termostaatin, ja keitin sitä vesi kattilasssa, huomasin että pohjassa oleva ohikierron/moottorin sisäisen kierron sulkeva läppä ei yllä tukkimaan ohikiertoa, vaan jää 100 asteessa reilu 5 mm auki...
Romulaatikosta alkuperäinen? termostaatti, joka toimi, paikoilleen ja lujaa ajoa:
ei kiehunut enää kertaakaan, vaikka vapautin viskonkin. (pari-kolme metriä vanhaa pyykkinarua, sidottuna siipiin, ja kääriytyneenä viskon akselille
-> ensin kannattaa korjata puutteet/virheet/viat ja sitten lähteä testaamaan muuta. (yhden asiakkaan auto "keitti" jatkuvasti, herjasi päivittän nesteen määrää... ja kiehuessa lämpömittarit, siis sekä auton oma että käsikäyttöinen, näytti reilusti vajaata 100 astetta

kun kysyin, että mitä nestettä sinä olet lisännyt tuonne säiliöön, niin asiakas näytti näytti tuulilasinpesutiiviste astiaa...)
Jos tuo topiikin mukainen jäähdytysneste olisi niin hyvää, kuin annetaan ymmärtää, niin noita fakta-/fysikaalisia tietoja olisi varmasti paremmin tarjolla.
Tuo ominaislämpökapasiteetti olisi esimerkiksi hyvä tietää, sillä jos se olisi esimerkiksi moottoriöljyn, jarrunesteen taikka viinan luokkaa, niin vesipumpun pitäisi kierrättää tuplat litroja verrattuna veteen. (moottoriöljy vois olla hyvä vaihtoehto, kestää lämpöä vielä paljon enemmän, ja vesipumpun tiivisteet yms. olisi öljyvoideltuja

ja älä kokeile, jäähdytysjärjestelmä ei kestä k.o nesteitä)
En millään muotoa väheksy k.o tuotetta, mutta olisi kiva tietää, mitä tapahtuu, kun k.o neste kiehuu/käy kuumana? Normaali vesi/glygoli seos ei kärsi siitä juurikaan, pelkästään vesipitoisuus vähenee....