Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E
Varmasti kestää,otinkin vain yhden ohivuodon mahdollisuuden lisääntyä esimerkiksi.
männän renkaat ja sylinteriputket saattaa laajeta lähelle toisiaan,mutta itse mäntä ei,tämäkin ote on vain yksi monista negatiivisista asioista mitä liika suunnittelematon lämpö VOI aiheuttaa moottorissa.
niinkus sanotaan,pienistä puroista kasvaa lopuksi suuria virtoja 
KK:n alapäätä lähinnä ajattelin,se kun laajenee,enemmän ku on suunniteltu,kasvaa myös, laakerivälys enemmän ku on suunniteltu..
|
Kaverilla oli aikoinaan tehtaan A-ryhmän Celica jossa tuli mukana jäähdytinpuolen rojut joilla sai ajaa 140C° koneen lämmöillä (edit. tämä ihan puhtaasti muistista kaivettuna, mutta pitää varmistaa ennenkuin ihan pokkana alan tästä lukemasta vänkäämään

)....siis tarkoitettu safariralliin yms. vähän lämpimämpiin tapahtumiin (en muista että olisimme koskaan kokeiltu, mutta muutama vahvempi letku, paisuntasäiliö ja jotain pikkunippeliä siinä oli muistaakseni ohjeiden kanssa paketissa)
Sitten tuossa minun 124 koppasessa E500:ssa paljastui että tehtaan ohjeen ja *rin mukaan ihan normaalia että moottorin lämmöt hitaassa ajossa nousee 110C° (toki pitää vauhdin noustessa laskea) ja se todella nousee tuohon lukemaan aika helpostikkin kunnon kuumana päivänä hitaasti ryömittäessä, vaikka kaikki kolme flektiä puhaltaa vähintään riittävästi (tuntuu että auto liikkuu jo niillä itsestään

)
Mutta ei ole mennyt rauta kieroon, eikä kiertävät ota kiinni...joten kyllä siinä tuntuu jonkinlainen varmuuskerroin olevan, vaikka nyt ihan sitten tuurilla suunniteltuna

Eiköhän se legendaarinen sata-astetta kriittisenä ole tullut vain veden ominaisuuksista kiehumispisteensä kanssa ja siinähän rauta moittii kun alkaa kunnon kiehuminen ilmalukkojen ja tyhjäksi poreilevien kohtien kanssa. Mutta kyllä ne metallit nyt "vähän" enemmän kestää kuin 100C° muuttumattomana, kunhan se lämpötila on vain hallinnassa....