Hiukan nyt tuohon G280E kommentteihin.
Gradall esim mitä meidän firma myy ja huoltaa ei muuta laakerimateriaaleja tai puomin ym metalli säitten mukaan vaan rasvan mallia kelien mukaan. Sama kone menee täällä Suomessa Kemin kaivoksella -30 olosuhteissa ja sitten Espanjassa +45.
Ja kyllä Cat myy suomesta käytetyt koneet Dupaihin ym ja hyvin skulaa.
Mutta nyt sitten asiaan. Termari joo kontrolloi lämpöjä, mutta sehän nyt aukeaa -30 kelissäkin kun ajetaan kone käyntilämpöön. Totta on myös tuo että osia vaihdetaan myyntimaan mukaan, mutta sieltä vaihetaan yleensä termari ja lisätään lohkista ym. Syyläri ja vesipumppu on ihan sama, oli maa mikä hyvänsä. Flektillä vois olla myös alempi lähtölämpötila. Eli kyllä kone käy kuumissa olosuhteissa kuumempana normiajossa ja ei ne laakerivälykset siellä niin paljon muutu. Ja toisaalta kun laakerivälys vähenee kuumissa olosuhteissa, niin ohentunut öljy kompensoi ja pääsee pienempään rakoon. Summarum: kone kestää korkeamman käyntilämpötilan ja muut järjestelmät kuten polttoaineen syöttö osaa sopeutua siihen.
Sitten tuohon litkun vaikutukseen. Eli jos oletetaan että syylärissä kiehuu siinä 100C. No hyvin ilmatussa järjestelmässä tapahtuu se, että vesi laajenee ja paine aukaisee paisarin linjan. No mitä jos tätä laajenemista pystyttäisiin ehkäisemään? Eli jos kiehumispiste nostetaan siihen 110C. Paisarilinja ei aukea niin nopeasti kun järjestelmään ei tule niin paljon painetta ihan yhtä nopeasti vaan kierrättää pitempään isompaa vesimäärää, joka taas luovuttaa paremmin lämpöä. Nyt puhutaan ajasta jolloin koneen vesien lämpö on alle sen 100C. Eli uskon aineen tehon olevan se, että vesi ei vain laajene yhtä nopeasti.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
|