Ohoh! Ompas tuota aikaa vierähtänyt viime päivityksestä

No jos jotain pikkujuttua taas laittaisi.
Taka-akseli tuli uudella välityksellä kuntoon ja on kestänytkin toistaiseksi hienosti (kop..kop...)
Worrykrossissa tuli käytyä ja melkein päästiin maaliin saakka, viimeisellä kierroksella oikea sisävetari tuli perästä senverran ulos että irtosi rihloilta ja etuveto siis poistui. Paikalla oli vielä D44 perän alkuperäinen F250:sen vetareihin liian lyhyt liukuholkki joka takertui rihloista kiinni ja jossain ulos/sisäänjoustossa nyppäsi akselin perästä irti. Tilalle oli jo hankittu Manuaali GT Mustangissa käytetty pitempi liukuholkki samalla 1350 ristillä jota F250 vetarit käyttää, sitä vaan kukaan ei ollut vielä asentanut
Kuvassa F250:sen alkuperäine peränpuoleinen natsa, uusi liukuholkki on n.4" pidempi.
Talvella ei sitten paljoa ajeltukaan, Raision Snow Crossissa käytiin pörräämässä ja pieniä vaikeuksia oli. Auto sammuili itsekseen rikkoontuneen moottoriboxin releen takia, yksi rengas meni, etupuskuri putosi ja yhdessä lähdössä konepelti aukesi kesken lähtösuoraa. Lopuksi vielä Pete yritti ajaa yli!
https://www.youtube.com/watch?v=2Jhe-eys-6I
Sitten alettiin valmistautumaan Montenegron Crossiin. Edellisvuonna meni ajo kohtalaisesti siellä vaikka lämmöt oli yli mittarin asteikon lähes koko kisan ajan ja lopuksi katkesi jousipakka kun perän toinen putki irtosi ja pääsi kääntymään. Nyt oli jo vahvempi perä paikalla, nyt lopultakin tehtiin tarction bar pitämään perän kiertymistä kurissa (joka tosin katkesi nivelen hitsaussauman vierestä parin kierroksen jälkeen).
Renkaat ja vanteet vaihtui Us. armyn hylkäämiin Hummerin halkaistaviin vanteisiin ja 36/12.5-16.5 Good Year renkaisiin. Sisä bedlock kehiä en ehtinyt silloin tekemään joten renkaissa piti pitää kovat paineet sisällä jotta pysyvät vanteilla. Tämä oli huono valinta koska renkaat olivat niin pallot että ylämäissä kaivautuivat akseleita myöten hiekkaan ja auto ei vaan jaksanut nousta mäkiä kunnolla ylös.
Jäähdyttäjäksi keulalle vaihtui isoin sinne sopiva, eli 6.5TD Suburbanin jäähdytin, Vaihteisto ja ohjaustehostin sai myös isommat kennot joihin laitoin oman 10" flektin, jonka saa tarpeen vaatiessa auttamaan ilmanvirtausta.
Nyt lämmöt pysyivätkin hienosti kurissa vaikka mäet varsinkin oli todella raskaat vedättää ylös. Huomatkaa Bilteman tehofilterit! -Kyllä lähtee
Sitten käytiin ajamassa Trialia, jossa viimeisellä pätkällä jäätiin hiukan jumiin
Siitä kun pyristeltiin raivolla irti niin lopulta rutinan saattelemana häipyi taas etuveto

Lopulta huomattiin että toinen ohjausvarsi oli mennyt poikki ja se saattoi hiukan haitata auton liikkeellelähtöä kivikossa

(päästiin me onneksi metrin pidemmälle kun RoopeK Blazerilla

)
Etuperästä oli taas pikkurattaat sileänä
Nyt riitti pikkurattaiden vaihtelut ja tilalle tuli Detroitin TrueTrack murkula, pienet epäilykset heräsi kyllä heti kun silmiin osi valmistusmaa, onkohan niitä kauankin tehty tuolla? Pääasia kuitenkin ettei ole kiinasta!
Siinä sitten seuraavilla ajopäivillä totuteltiin lukkoon ja kai se hiukan auttoi kun sopivassa kivenkolossa antoi hantin ristikko periksi
Jotkut koiranleuat siinä virkkoivatkin että enää ei lyödä vetoa siitä että hajooko Muuli vaan siitä että kuinka nopeasti se hajoo
Ja että jotain herkkäsieluista voisi nuo takaiskut ruveta jo hiukan harmittamaan
Kannattaa kuitenkin muistaa erään vanhan viisaan miehen kolmen Hoon sääntö, AUTOHARRASTUS ON HELPPOA, HAUSKAA JA HALPAA!!!
No joo.. Sitten alotettiin jatkokehittelyä Klaperjahtia varten, sinne jos mentäisiin jarruttelemaan
Pikkunen lomareissu ajeltin Suomen niemellä ja haettiin F250:sen Dana50 vara-akseli josta täytyy vetarit ottaa heti käyttöön jotta saa sen etuvedon takaisin. Kiitti vieläkin Tarelle vinkistä

Tilasin Spicerin HD nivelet joita kehutaan 1350 sarjan vahvimmiksi, no aika näyttää... Matkanvarrelta mukaan tarttui 39.5 Boggeritkin. Oli perheen pakettiauto hiukan nöyrän näköinen kaikki tavarat kyydissä
Siinä koesovitellaan vannelevitystä ja pökkyröitä alle
Eipähän ainakaan kaadu helposti, auton leveydeksi tulee n. 230 tuolla kombinaatiolla.
Navoissa on 2 1/4" spacerit joilla HMMWV vanteet sopii paikalle alkuperäisillä keskiöillä. Jos tuntuu ettei riittävän leveitä puiden välejä löydy niin pienilä muutoksilla vanteita saa jonkun verran sisällepäin mutta sitten alkaa ottamaan runkoon kiinni ääriasennoissa.
Jotain pientä hypistelyä pitäisi renkaiden lisäksi vielä puuhailla:
-Snorkkeli katolle
-Jäähdytin lavalle
-Vinssit, hydraulinen eteen ja sähkö lavalle
-jotain muuta pientä
Onhan tässä aikaa sentään
