Lämmöt yli 100'c?
Moro!
-94 ZJ 5.2 V8, tomaatti.
Huomasin tuota isoa asuntovaunua kiskoessa, että lämpöisellä kelillä lämpömittari kirii yli 100'c, mutta jää arviolta 105 paikkeille. Ilman kärriä pysyy siellä 90-95. Pidemmässä alamäessä laskee kärrinkin kanssa alle 100c. Pihalla kun jäähdyttelin, niin tyhjäkäynti heitteli noilla kovilla lämmöillä jonkin verran ja palutui normaaliksi lämpöjen laskiessa. Flekti pyöri normaalisti.
Onkohan tuo ominaisuus vai vika? Punaiselle alueelle on kuitenkin vielä matkaa, mutta yli 100 lämmöt aina säikäyttää. Jäähdytinnestettähän tuo vuotaa jostain pumpun välistä, kerran kuussa pitää vähän lisäillä.
Toinen juttu, etenkin taas kärry perässä ylivaihde (?) nykäisee vedätyksessä.
Esimerkki: Tasan 80kmh vauhtia, suurin vaihde, alkaa loiva ylämäki --> nykäisee pari kertaa. Heti kun laatikko vaihtaa pienempää, ei nykäyksiä enää tule.
Vastaavasti n. 90 kmh vauhdissa ei nykäyksiä niin herkästi yleensä tule, johtuuko sitten kierrosluvusta vai jostain muusta. Ikään kuin pykälä pyrkisi pois silmästä tai sytys katkeaisi hyvin lyhyeksi aikaa. Tuo rykii myös tyhjäkäynnillä kuumalla koneella.
Nimimerkki huomenna kesälomareissulle - tai sitten ei?
__________________
* * * * * * * * *
Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8
|