Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EikkaH
Eli siis vm 94 Opel Montereyssä seuraavanlainen "ominaisuus"
Kun perä on lämmin (30km ja enemmän maantieajon jälkeen), niin liikkeelle lähtiessä ja kääntäessä samalla, perä jurraa ja "jäkeltää". Eli niinku olis kempitetty perä lukkoon. Kylmällä perällä ja suoraan liikkeelle lähtiessä ei vaivaa esiinny.
Perän huohotin oli tukossa, sen avasin, ei vaikutusta.
Onko siellä nyt sitte väärät öljyt?
Aikonaan Omegassa oli väärät öljyt, ja esiinty samaa vikaa, mutta se oireili kylmänäkin.
|
Itsellä hiukan samoja kokemuksia vanhemman mallisesta -95 vm. hiacesta. Ollut alusta asti meillä ja aina uudesta lähtien perä ollut tosi tiukka ja hyvin pitänyt, eikä aiemmin ole "jurahdellut". Nyt muutaman viime vuoden aikana välillä lämpimänä äännellyt jyrkissä käännöksissä. 40tkm. välein olen aina öljyt perään vaihtanut ja perässä mobil 75w/90 ls täyssynt. kokoajan ollut.
Viimeksi vaihtelin jo 20tkm kohdalla, kun perästä alkoi kuulumaan hiukan just sellasta ääntä, kun öljy alkaa ehtoo puolella olemaan ja lukko alkaa hiukan liian hyvin puremaan. Nyt tosiaan alkaa jurahtelemaan taas samalla tavalla, eikä kilometrejä ole vaihdosta kymmentäkään tuhatta.
Tuossa vaan mietiskellyt, että olisiko ainakin tuo mobilin oljy huonompaan suuntaan ajanmyötä mennyt tuon ls lisäaineistuksen suhteen. Liekkö nyky viherpiiperrys aikakauden mukana heikennetty (tietty kaikki raskasmetalliin liittyvät karsittu pois

) . Harvassa nykyautossa tosin enää ei taida noin kireitä "lukkoja" kuin takaveto hiacessa vakiona ollakaan? ja suurinosa näistäkin mahtaa olla jo afrikassa

Pitänee vaihtaa seuraavan kerran erimerkkisiin ls-öljyihin tai sitten ostaa ls- lisäainetta purkissa.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla erimerkkisistä ls öljyistä on ja mikä olisi oikeasti pitävään kitkaperään "vähiten pitävää"öljyä? Liekkö sitten samat vaivat aloittajan Monterey:ssä...