Moro,
Jos joku guru voisi auttaa niin olis loistohomma!
Taustaa: Auto on 2.3 TD Pajero vuosimallia 83 Kilometrejä jotain 350.000 korilla ja kone on vaihdettu ainakin kerran. Myös kori/runko on kunnostettu laajemmin kerran jossain välissä.
Aloin kunnostamaan laturia sekä öljyvuotoja ja remontti laajeni vähän. Auto on ollut tallissa ja ulkona muutaman kuukauden. Nyt on vaihdettu:
- Jakopään ja tasapainoakselien stefat, kampiakselin stefa
- Jakoremmi kiristäjineen, tasapainoakselin remmi kiristäjineen ja käyttöremmit.
- Öljypohjan tiiviste.
- Öljynpaineanturi.
- Öljyt.
- Startin solenoidi - (Naksui vaan, välillä starttasi, välillä ei)
- Laturiin vaihdoin laakerit, hiilet, ja diodit mitattiin että kunnossa on. Tämä jälkeen paikallinen autosähköliike tarkisti penkissä että toimii oikein.
Ensimmäinen käynnistys ja jännitys nousee, sytysvirta päälle. Yhtään valoa ei syty mittaristoon vaikka akkukin on ollut ulkoisessa laturissa. --> Auton alle ja laturin T-liittimen johdot toisinpäin (Vaihdoin näihin abicot kun liitin oli surkea) ja irronnut öljynpaineanturin johto paikalleen. Takaisin koppiin ja uudestaan sytytysvirta päälle. Nyt syttyi öljynpainevalo ja vedenerottajan sekä latauksen merkkivalo "häämötti", mutta ei palanut kunnolla. Starttasin kumminkin ja auto lähti nöyrästi ja kävi hienosti, MUTTA nyt täytyy ilmeisesti alkaa korjaamaan remontin tulokset
polttoainemittari sekä sisäpuhallin on pimeänä. Käyttelin jonkin aikaa mielissään ja sammutin auton. Uudestaan sytytysvirta päälle ja yhtään valoa ei syty? Auto kuitenkin lähtee käyntiin ja sähkölaitteet pelaa paitsi aiemmin mainittu polttoainemittari ja puhallin. Nyt kysynkin viisaammilta:
1) Mihin kohtaan moottoria tulee kiinni alkuperäinen maadoitusjohto joka lähtee akulta ja menee runkoon ja jatkuu siitä vielä eteenpäin. Kyseessä siis noin 50cm pitkä ja paksu maadoitusjohto. Nyt laitoin johonkin koneen kylkeen, mutta epäilen mittariongelmien syyksi huonoa maadoitusta.
2) Voiko huono maadoitus estää latauksen kokonaan?
3) Laturille tulee kaksi johtoa T-liittimeen (ohut sininen ja ohut valkoinen). Tämän lisäksi latausnastalle tulee paksumpi valkoinen ja jälkiasenteinen suoraan akulle menevä johto (Ei sulaketta, kummassakaan). Mikä perkele tätä laturia vaivaa kun ei lataa, yleismittarilla mitattuna 12.50-12.72 akun navoista mitattuna käynnissä. Miten mittauksissa edetään vian paikallistamiseksi.
4) Kuuluuko virran kulkea laturille latausnastaan vaikka avaimet ovat poissa virtalukosta, minulla tuli täysi jännite akulta koko ajan laturin nastaan. Ymmärtääkseni tämän pitäisi tapahtua vasta kun virta-avainta käännetään/auton käydessä.
5) Laturi ilmeisesti maadoittaa itsensä moottorin kautta ja ei kaipaa erillistä maadoitusjohtoa?
6) Hämärästi purkuvaiheesta muistan että termarinkotelon tulipellin puoleisen pultin alle tulisi joku rengasiliitin (maadoitus?) Osaako joku sanoa muistanko väärin vai tuleeko siihen oikeasti joku. Liittyykö kysymykseen nro.1?
7) Laturin latausnastassa oleva bakeliittinen eriste oli kadonnut johonkin remontin aikana, joten laitoin toisesta laturista tähän eristeen, voiko olla että laturi maadoittaa itsensä/on oikosulussa jotenkin jos latausnasta ottaa laturin runkoon kiinni? Uusi eriste ei ollut ihan sopivan kokoinen, mutta eristää kyllä jonkin verran.
8) Irroitin myös hätäpäissäni virtalukon pohjan ja se näytti alkuperäiseltä, voiko sekoilu virtalukonpohjassa aiheuttaa mittariston ongelmat ja latausvalojen katoamisen, kuinka yleistä tämä on Pajeroissa?
Jos joku itämaan tietäjä voisi avata vähän asioita niin olisin kiitollinen!