Viestiketju: ARB
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 10.01.2005, 21:45
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Jos keulasta puuttuu ns. joustava vyöhyke(crash-box) kiihtyvyystunnistin saa törmäyksestä "kovemman" tiedon mitä todellisuus on ja näin ohjainlaite tekee laukaisupäätöksen, vaikkei olisi tarvetta turvatyynyn käyttöön.

Päinvastaisista on esimerkkejä löytyy, kolarikorjattu auto on "oittu" (suurlujuusteräs), jolloin se on menettänyt luujuudesta paljon. Tällaisella ajetaan kolari uudelleen, niin ohjainlaite saa kolarista tiedon huomattavasti vaarattomampana
Ei kai se nyt ihan näin mene. Anturit toimivat ihan oikein riippumatta ajoneuvon "kovuudesta" tai "pehmeydestä", nehän toimivat nimenomaan hidastuvuuden perusteella. Jos ARB -puskurilla törmätään kympin nopeudesta seinään, se voisi vastata vaikkapa kolmen kympin nopeudella muovipuskurilla törmäystä vastaavaan esteeseen. Eikö tyynyn laukeaminen ole perusteltua kummassakin tapauksessa? Aurahommia tehneet tietävät ainakin, että pari kilometriä tunnissa riittää aiheuttamaan nenäverenvuodon törmättäessä johonkin kiinteään...

Kokoonpainuvien alueiden tehtävä on pehmentää törmäystä, eli pidentää pysähtymismatkaa. Tähän seikkaan puskurilla tietysti vaikutus. Vaikutus näkyy kuitenkin lähinnä siinä, että ARB:n kanssa on vähemmän peltihommia mutta todennäköisempi tyynyn uudelleen lataus.

Aiemmin kolaroidut autot sitten erikseen. Vaikka tyyny toimiikin, niin moottori saattaapi tulla syliin.

Mistään viiveistä eri hidastuvuuksissa en osaa sanoa. Käsittääkseni tyyny laukeaa vakioviiveellä kaikissa hidastuvuuksissa, mutta voin olla väärässäkin.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten